• Day 61

Mandalay - dag 2

December 24, 2018 in Myanmar ⋅ ⛅ 27 °C

Na een lange dag gisteren besloten we uit te slapen. Dit lukte nog vrij goed. Verder gingen we het rustig aandoen. Eerst rustig ontbijten, dan eens kijken wat we van de stad gingen bezoeken.

Eens beslist, charterde we een tuktuk. Als eerste bezochte we een klooster dat volledig was opgebouwd uit hout. Het was een mooi klooster en anders dan de andere. Langs binnen was het helemaal met goud verguld. Vandaar ook de naam 'Shwenandaw monastery' ofwel 'golden palace monastery'. Het klooster behoorde vroeger tot het paleis en werd pas een klooster als aandenken aan de koning die hier overleed. Het klooster is ook uniek vanwege het hout. Het is het enige houten klooster dat is overgebleven na WOII. We liepen verder naar de volgende bezienswaardigheid. Maar we hadden oponthoud. Enkele meisjes wouden graag met Tat op de foto. Hierna volgde een lunch bij de eetkraampje langs de weg voor minder dan 2 euro. Het was simpel maar het smaakte.

Dan bezochten we een wereldrecord, het grootste boek ter wereld. Dit boek vonden we bij de Khutodaw pagoda. Het boek was enorm!! Zo groot, we vonden het indrukwekkend. Maar het was niet helemaal wat we verwacht hadden. Het ging om stenen tabletten waar hoofdstukken of zelfs enkel een pagina op was geschreven. Elke stenen tablet was ondergebracht in een stupa. Deze vele stupa's verspreidden zich rondom twee aparte pagodas. Het is moeilijk te beschrijven. Een foto geeft het beter weer.

Als derde bezienswaardigheid was er nog een pagoda, Kyauk Taw Gyi Phaya, deze was zeer groot en had een enorme boeddha binnenin. Hier liepen we een tijd lang in rond. Er waren ook leuke beelden van wakende figuren.

Als laatste deden we Mandalay hill. Dit is de enigste berg in Mandalay. Vanaf hier heb je een mooi overzicht over de stad en ook een prachtige zonsondergang. Eerst stond er ons een beklimming van een uur te wachten langs trappen en enkele pagoda's onderweg. Ohja, zei ik al dat dit blootvoets was. We stopten ook nog om enkele eekhoorns en vogels te bekijken. We blijven ten slotte biologen. 😁

Om de dag af te sluiten, hadden we beslist om eens lekker te gaan eten om kerstavond te vieren. Aangezien we al even zin hadden in sushi, gingen we bij een Japans restaurant eten. We genoten van sushi en ook van een zeevruchtenschotel om te grillen. Het grillen mochten we zelf doen met een barbecue in de tafel. Inderdaad de barbecue zat in de tafel. Er was een emmer met eten kolen in een gat midden in de tafel geplaatst. In de tafel zat ook een afzuigsysteem, dus van rook hadden we geen last. Het eten was overheerlijk!! Een geslaagd kerstdiner. 😊