Bako National Park - dag 4

January 14, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Vroeg opstaan! Beestjes spotten!

Ook vandaag stonden we vroeg op om beestjes te spotten. Het weer zat mee vandaag. Wat zonneschijn is altijd meegenomen want dieren hier hebben het graag. Eerst vertrokken we naar de plek waar gisterenavond de schorpioen zat. Hij stak nu half uit zijn holletje met de klauwen zichtbaar. Hierna was de adder aan de beurt om nog eens te fotograferen. Deze keer in alle rust. Steven dus tevreden. 😉 we gingen terug naar de plek waar we de silver leaf monkeys hadden gezien in de hoop dit weer te doen, maar in plazts daarvan stak een probiscis over. Met twee indrukwekkende sprongen, was hij het padje zo over. De kracht van deze dieren zie je zo wel duidelijk. Als ze in een boom zitten te eten, strooit die ‘bierbuik’ wel zand in de ogen. We zagen nog enkele anderen in de bomen schuilen. We hadden ze blijkbaar verrast en gestoord! Waarvoor we ons geëxcuseerd hebben. We zijn tenslotte goed opgevoed. 😜

Tijd om verder te gaan en bij het passeren zeggen we dag aan meneer varken dat op zijn gewoonlijk plekje wat zit wroeten. Toen spotten we de silver leafs. Vrij hoog in de bomen maar met de verrekijker hadden we nog een goed zicht. Om een stijve nek te vermijden, bleven we niet te lang kijken. Op naar de mangrove om te zien of hier niets zat. Enkele nieuwe vogelsoorten, de krabbetjes en de makaken waren hier aanwezig. Al veel gespot deze ochtend dus.

Een verrassing van formaat! Op onze terugweg naar onze lodge, kwamen we de silver leafs tegen op het strand. De hele troep was het strand op gegaan om aangespoelde zaden en andere dingen te eten. Op amper een meter van ons konden we ze supergoed bekijken en dit voor 10-15 min. Ze leken zich niet te storen aan onze aanwezigheid. Hemels om zo de dag te beginnen!

Na het ontbijt, maakten we ons klaar voor een laatste wandeling. Dit was een loop doorheen alle verschillende vegetatietypes. Om te beginnen kregen we een stevige regenbui op onze kop. Dat is wat minder! Maar ja, regenseizoen weetjewel. De paden waren omgevormd tot beekjes. Het duurde dus niet lang voor onze voeten kletsnat waren. Glijpartijen gebeurden dus om de haverklap met gladde boomwortels, modder en blijkbaar glijmiddel overal op het pad. 😂

Tat had ook nog extra pech, zo verloor ze haar activity tracker. Jammer. Maar om haar te troosten toonden de probiscis monkeys zich nog een laatste maal voor we het bootje terug namen. Het was een rustig bootritje en het bootje surfte precies op de golven met momenten. We namen afscheid van het prachtige park dat Bako national park is.

Een taxi naar kuching werd gedeeld met nog twee andere reizigers. Aangekomen in het hotel, stond er wat fruit en water voor ons klaar met een ‘welcome back’ van de uitbaters. Een leuke attentie dat geapprecieerd wordt. Dan was het tijd voor een warme douche. Of toch enkel voor Steven want die van Tat was koud. De schakelaar voor warm water stond blijkbaar af, toen ze haar douche nam. 😜

Met nog inkopen die we niet hadden kunnen meenemen naar Bako, maakten we ons avondmaal. Wat noedels met tomaat-ricotta saus. Ideaal want we hadden geen zin meer om buiten te komen. De voetjes hebben wat rust nodig.