Kinabatangan rivier

January 22, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

Opstaan, ontbijten, valies maken. Dat is het voor ons deze ochtend. Iemand van Sticky Rice Travel pikt ons op om 11u om dan richting de Kinabatangan rivier te rijden. Hier zullen we twee nachten doorbrengen in de jungle.

Bij het oppikken bleek dat het busje leeg was en enkel wij twee naar de rivier gingen. We dachten al dat we onder ons tweetjes in de jungle gingen zijn. Ideaal om dieren te spotten. Hoe minder mensen, hoe minder lawaai, hoe groter de kans om te spotten. Onderweg zagen we enkele lokale dorpjes, maar het landschap werd voornamelijk gedomineerd door palmolie plantages. Deze reikten meestal tot aan de horizon. Het is gestoord om dit te zien. Maleisië is dan ook de tweede grootste exporteur van palmolie, na Indonesië.

Bij aankomst aan het basiskamp werden we voorgesteld aan onze gids Azman. Een vriendelijke kerel die het Engels goed beheerst en zoals we later zullen merken een arendsoog heeft. We lunchten samen met Azman in het basiskamp. Hier leerden we dat er nog een ander koppel met ons in het kamp verbleef. Toevallig hadden we ze tegengekomen in het orang-oetan center twee dagen eerder. Zij werden vergezeld door hun gids boi.

We vaarden 10-15 min naar het ecocamp waar we verbleven. Hier was niets van elektriciteit, maar wel ‘lopend’ water. Heel basic was ons hutje dan ook maar we vonden het zalig! Een hutje op hoge poten met een groot terras en een badkamer onderaan. Ons hutje lag op het einde van het kamp. De keuken en gemeenschappelijke ruimte lagen naast het meer dat een prachtige locatie vormde voor dit kamp. Hier was een terras in drie lagen gemaakt, upper deck, middle deck en lower deck. ‘S avonds werd de gemeenschappelijke ruimte verlicht met gaslampen.

We deden een ‘trekking’ in de namiddag en spotten enkele dieren. Maar niet zo super veel. We zagen ook twee bijennesten of toch de in- en uitgang ervan. De nesten bevinden zich in een boomholte en enkel een tube is zichtbaar. We hoorden ook een hornbill die we nog niet gezien hadden. De Rhinoceros hornbill zullen we verscheidene keren horen deze trip maar helaas niet zien. Dan was het tijd om een boortoer op de rivier te maken. Hier spotten we veel dieren! Verschillende hornbills, nieuwe soort ijsvogels (kingfisher), onze proboscis apen met de grote neus, silfer leafs, ... te veel dieren om in deze tekst te zetten. We hielden een lijstje bij met alle soorten die we zagen. Dit probeerden we zo goed mogelijk te doen, maar we zijn er sowieso enkele vergeten. Hier hebben we de meeste dieren en de meest verschillende soorten gezien. Dus zowel kwantiteit als diversiteit is hoog, hier aan de Kinabatangan rivier.

Bij het lokaal diner in het kamp, vergeet niet dat het al donker geworden was, hadden we een super leuk optreden van een special guest. Een civet cat of de Malay civet had ons lekker avondmaal geroken en kwam wat rondsnuffelen in de hoop iets te vinden. Blijkbaar is dit een vaste klant en speurt die ook graag de keuken af. Voor ons was het heel speciaal. We hadden deze nog nooit gezien en hadden er eerlijk gezegd ook niet op gerekend hem hier te zien. Er sliepen ook een koppel White crown shama op een takje vlak naast de eetruimte. Heel schattig om die bolletjes veren te zien.

Na het diner, trokken we er op uit in de jungle voor een night walk. Hier zagen we ook een koppel vogels soezen. Dit maal ging het om Scarlet-rumped trongons. We spotten ook nog een Bay owl. Alsook, en deze vond onze gids op de pijnlijke manier, de Fire ants. Hij werd door de mieren gebeten en dit kan pijn doen. Tat ondervond dit de volgende dag zelf aan der lijve. Maar het hoogtepunt van deze nachtwandeling was het zien van de Banded palmcivet. We zagen, dankzij onze gids en zijn steengoede pillamp, de palmcivet over een boomstronk wandelen. Helemaal de max! Dit dier hadden we helemaal niet verwacht en was een verrassing van formaat.

Na de night walk keerden we terug naar onze hut en kruisten nog eens het pad met de Malay civet. En we kropen met een brede glimlach onder ons muskietennet (want de jungle zit vol met muggen die dorst hebben aaargh!!)

Spottingslijst: 28 soorten
    White crowned hornbill
    Oriental pied hornbill
    White crown shama
    Stork-billed kingfisher
    Egrets (Chinese, Great, Intermediate, Little)
    Buffy fish owl
    Swallows