Kinabatangan rivier - dag 3

January 24, 2019 in Malaysia ⋅ ☁️ 30 °C

Wakker worden in het midden van de nacht. Wat voor een geluid is me dat? Er knaagde iets aan onze hut. Het geluid kwam van in ons dak. Het was zo luid dat we toch even van onze oren hebben gemaakt. Maar tevergeefs het kon de lawaaimaker amper iets schelen. Hij deed gewoon verder. Waarschijnlijk was het een eekhoorn.

Nog wat vroeger opstaan, vroeger dan de zon want het was nog donker. Zo konden we tijdens de ochtendboottocht de zon zien opkomen. Deze ochtend draaide het voornamelijk om het spotten van een wilde orang-oetan.

We vertrokken rond 5u45 hopend om een orang-oetan te zien. Maar helaas! We kregen er geen te zien. We zagen wel een krokodil, de andere soorten aapjes en verscheidene vogels. We zagen drie nieuwe vogelsoorten, een Green pidgeon, White-bellied sea eagle en Grey-headed fish eagle. We hadden de vorige dagen veel sporen gezien van wilde varkens en nu zagen we een langs de oever. Hij zag er veel rozer uit dan zijn familie in Bako National Park. De baard was wel aanwezig.

Tijd om te ontbijten. Vooraleer we aan tafel zaten spotten we een reuzeneekhoorn. Nu konden we hem goed zien. Speciaal voor ons bleef hij op een tak in de buurt zitten. We hadden al reuzeneekhoorns boven ons hoofd gespot in Kubah National Park maar dat was maar heel kort en van ver. Na het ontbijt hoorden we in de verte de gibbons roepen. Ze zeiden ‘Tot ziens’ want het was tijd om te vertrekken. En tot ziens want we komen zeker en vast nog eens terug. 😄

Op de boottocht naar het basiskamp zagen we nog twee krokodillen. Dan was het tijd om afscheid te nemen van onze fantastische gids Azman.

De autorit naar Sandakan deed ons eraan herinneren waarom we zoveel dieren hadden kunnen spotten. We zagen weer uitgestrekte vlaktes vol met palmbomen. Dit is de triestige realiteit die hier is. De jungle die nodig is voor zoveel dieren wordt gekapt om geld te verdienen. De mensen hier hebben het geld uiteraard heel hard nodig, maar er zijn andere manieren. Bijvoorbeeld zoals de organisatie KOPEL waar onze gids voor werkte. Deze organisatie doet aan ecotoerisme en plant bomen langs de rivier om terug meer jungle te krijgen. Ze werken enkel met de lokale bevolking en strijden samen tegen de palmolie industrie. We komen zeker terug naar hier en boeken bij hen opnieuw voor een langer verblijf in het ecocamp. 😊

Spottingslijst: 15 soorten
    (Vogels)