Ubud

January 28, 2019 in Indonesia ⋅ ⛅ 28 °C

Na een late aankomst gisteren was het tijd om wat uit te slapen. Een leuke verassing was dat ons ontbijt 's ochtends op ons terrasje werd geserveerd. Het ontbijt in Borneo was vrij basic altijd, maar hier kregen we vers fruit en een vers sapje samen met onze bananenpannekoek en noodles.

Nu we terug een eigen badkamer hebben was het tijd om ons nog eens deftig onder handen te nemen. De baard werd getrimd, wenkbrauwen werden geplukt, nagels geknipt. We moeten ons toch wat onderhouden hé. 😊 En we hebben een deftige douche, dus geen natte voeten in de badkamer, jeej!

Hierna was het tijd om de stad eens te verkennen. Onze straat was vol met shopjes en leuke restaurants en bars. Heel gezellig, was het niet voor het drukke auto en brommer verkeer. De hoofdstraat was niet veel beter qua drukte eerder omgekeerd, maar wederom waren er heel veel leuke shops en resto's.

'S middags gingen we eten in een lokaal restaurant. Het eten was heel lekker, maar nog belangrijker iedere maaltijd bezorgde twee personen in Indonesië een consultatie bij de dokter. Als je hier rondloopt zou je het niet zeggen, maar armoede is een heel groot probleem in Indonesië. Veel mensen hebben geen toegang tot basis gezondheidszorg. Het restaurant waar wij zijn gaan eten, Fair warung balé, gaf al zijn winst af aan gezondheidszorg. Dit is het enige doel van dit restaurant. Op iedere tafel lag er een mapje met een uitgebreide uitleg over de organisatie. Er stond ook een artikel in dat ons allebei diep raakte. Het ging over een gezin van vier dat zelfmoord had gepleegd omdat ze anders gingen sterven van hongersnood. Het maakt je echt stil om te beseffen dat zoveel mensen het nog altijd zo slecht hebben en anderen een veel te goed leven leiden. We weten ook wel goed genoeg dat wij bij die tweede categorie horen. Toch proberen we op reis altijd lokale initiatieven te steunen en niet mee te doen met het massatoerisme dat slechts enkele mensen rijk maakt. We proberen te helpen waar we kunnen (waarschijnlijk nog altijd te weinig), we hebben dan ook een kleine donatie gedaan bij het betalen van de rekening.

Na onze lunch liepen we nog wat verder door de stad en sloegen we een kleinere straat in. Hier was het wat minder druk oef. Er waren wel geen voetpaden. 😜 We gingen nog iets drinken in een gezellig cafeetje en hadden zicht op een stukje grasveld (en een bouwwerf langs de linkerkant, want ze zijn hier alles aan het volbouwen). We konden verschillende vogels bezig zien en zo ook een koppeltje dat een nest aan het bouwen was in een soort rieten mand die aan het plafond van het terras hing. Heel entertainend voor ons.

Van al dat stappen hadden we warm gekregen en was het tijd voor een plons in het zwembad. 🏊‍♂️🏊‍♀️

'S avonds gingen we in een klein vegetarisch restaurant eten. Ubud staat bekend voor zijn zuivere levensstijl. Dus het staat hier vol met yoga retreats, sapjesbars en vegetarische & veganistische restaurants. Het is wel een keer iets anders dan we gewoon zijn. Het eten smaakte ons! We bestelden als dessert nog een vegan kokoschocoladetaart. 🍰