Nusa Lembongan - dag 3

February 5, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag hadden we iets leuk op het programma staan.

We aten op ons gemakje ontbijt en deden onze zwemkleren aan. We gingen naar het kantoor waar we onze initiatie duiken hadden geboekt. We mochten direct op de boot en werden naar een platform wat verder voor de kust gebracht. Hier kregen we een wet suit om aan te doen. Steven had zich net in het pak gewurmd en wou de rits toedoen toen deze het begaf. Hij mocht zijn wet suit uitdoen en zich weer in een ander wurmen. Een duikpak aandoen gaat minder vlot dan je denkt.

We kregen wat uitleg (theorie enzo) en mochten al snel naar een platformpje waar je tot je borst in de zee staat. Hier kregen we onze duikfles en onze duikbril. Hier oefenden we dan de ademhaling. Deze speelde Tat parten. Ze kreeg onvoldoende lucht en er werd wat aan haar mondstuk aangepast. Het ging beter maar hierdoor was de twijfel toegeslagen en voelde het duiken niet meer comfortabel aan. Zelfs wat onveilig. Jammerlijk, besloot Tat om niet meer onder te gaan en ging ze terug op het droge (het grote platform). Hier was er een kijkkamer zodat ze nog van de vissen rondom het platform kon genieten. Steven ging verder met de duik. Eerst werden wat basisoefeningen gedaan en dan mocht hij naar beneden.

Via een touw ging het langzaam naar beneden. Hier werd alles nog eens gecheckt en Steven ging met de instructeur het onderwatergebied verkennen. Er zaten heel wat vissen, te veel om op te noemen. Clownvissen waren weer van de partij, maar nemo helaas niet. Onder de vele kleurrijke vissen, zat ook een gele (soort van) zeenaald. Drie lionfish en een barracuda. Die laatste was onverwacht en heel leuk om te zien. Net zoals al de rest. De instructeur toonde Steven nog eieren van een haai en ook waar ze koraal ‘planten’. Ze planten die op ijzeren netten op de bodem om het koraal te helpen. Bleaching is ook hier een probleem. Steven vond het de max, maar ook jammer dat Tat er niet bij was. Toen de tijd op was, mocht Steven nog even dag zeggen aan Tat en in de onderwaterkamer en poseren voor een foto.

De namiddag was rustig met wat planwerk en een frisse duik in het zwembad. Gevolgd door een plonsje in de zee. De zee was lekker fris en het water was super helder. Er zat wel een sterke stroming op dus ver zwemmen zat er niet in. Daarba lekker iets eten met zicht op zee en een babbeltje slaan met wat Mexicanen en daarbij een cocktail of twee. Dat was een gezellige afsluiter van een leuke dag. 😊