Liveaboard - dag 3

February 17, 2019 in Indonesia ⋅ ☀️ 30 °C

Om onze liveaboard af te ronden, stonden er vandaag nog twee snorkelsessies op de planning. De eerste was weer een leuke en het blijft speciaal. We gingen met reuzemanta's snorkelen. Dat is als we ze vonden tenminste. Het plan was simpel: in het water springen en meedrijven met de stroming. Wij zochten in het water voor manta's en de crew vanop de boot. We sprongen het water in en we zagen al wat leuks, een schildpad zwom wat verderop. Even wat zwemmen om dichter bij te geraken. De schildpad keek even om maar trok zich niet veel aan van onze aanwezigheid. Schildpadden zijn zo cool! Net monsters! 😄 We hadden geluk. We zagen een manta of een sea pancake, dat is de naam die onze duikbuddy gebruikte. We konden hem goed zien maar moesten hiervoor tegen de stroom in zwemmen. Na wat bewonderen werden de benen moe en gingen we verder. We zagen er nog een in de verte zwemmen. Wat later zagen we een stingray, een soort rog. Ook tof om te zien. Daar! Terug een manta! Nee, twee! Drie! We werden weer verwend. Op een plek zaten drie manta's te samen. We bleven zolang we konden boven hen snorkelen, maar moesten dan de stroming weer laten winnen. Tot onze verbazing en geluk, besloten twee manta's met ons mee te zwemmen met de stroming mee. Ze bleven mooi onder ons zwemmen en we waren zo blij dat we deze fantastische beesten zolang konden bewonderen. Een prachtig begin van onze dag.

Op weg naar de tweede snorkelplek, een strand aan een resort. Onderweg zagen we nog enkele dolfijnen in de verte. Dat maakt dat we alle dagen dolfijnen hebben gezien. 😁 Ook, omdat het water zo helder is, kon je de bodem zien op sommige plekken vanop de boot. Dat vonden we heel fijn. Zo zagen we ook een schildpad naast de boot zwemmen. Schildpadden zijn zo'n coole dieren! Vooral Steven vind ze echt fantastisch.

Op de tweede snorkel plek, zagen we mooi koraal en vele vissen. De vissen hier waren erg territoriaal. Zo werd Steven enkele keren aangevallen toen hij zich onbewust te dicht begaf bij een 'nest'. Gelukkig bijten de vissen niet hard en is het voornamelijk verschieten dat je doet. 😄 Hier, zagen we een beestje dat we nog niet gezien hadden tijdens al onze (onder)waterpret, een zeepaardje. Tof om te zien! Ook al ging het niet om een algemeen bekend zeepaardje met een krulstaart. Deze exemplaren waren uitgestrekt, maar even leuk om te zien.

Na het snorkelen, was het weer wat ruwer geworden en tijd om terug te keren voor het helemaal sloeg. We hadden al gemerkt dat het water kouder was geworden toen we snorkelden. Snel een douche en dan lunchen want van al dat zwemmen, krijg je honger. Na een uur of twee varen kwamen we terug aan in Labuan Bajo. Tijd om te rusten nu want door de warmte 's nachts sliepen we niet zo goed. Dus de namiddag werd gevuld met wat rust en wat rondbellen naar het thuisfront. We aten nog eens lekker Mexicaans en kropen in ons bedje.