Milford Sound

March 6, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Wat een dag! We bolden van het ene spektakel landschap in het andere. We vertrekken deze ochtend naar Milford Sound, een fjord dat het paradepaardje is van Nieuw-Zeeland. Het is er prachtig. De weg er naartoe moet niet onderdoen voor het fjord zelfs. Deze loopt door een vallei zodat je Bijna de hele weg omgeven wordt door bergen.

Op de heenweg, stopten we niet veel om te bewonderen. We wilden op ons gemak naar de bootterminal rijden en die rit duurt toch al 2u of meer. Maar we genoten van een landschap dat gehuld was in een mist van wolken. We deden twee stops onderweg, een om te plassen en een om de kea, een bergpapegaai te spotten. Die laatste liet zich jammerlijk genoeg niet zien vandaag.

Eens aan de bootterminal genoten we al van de fjord. Het was prachtig. We hadden een kleinere boot die dichter bij de bergwanden kon varen. Op een moment zo dicht bij een waterval dat ze twee bakken met glazen op de voorsteven zetten om deze te vullen met zuiver smeltwater van de sneeuw uit de bergtoppen. We moesten wat achteruit gaan om niet mee gedoopt te worden. Iedereen die wou mocht een glas nemen om te drinken. Dit konden we niet aan ons voorbij laten gaan. We proefden en keurden het goed. 👌 Wat later konden we fur seals spotten van vrij dichtbij. We vaarden door het fjord en zagen wel 101 watervallen van kleine tot grote. Echt een wereldwonder. Als ik mij niet vergis, het achtste.

Van grote watervallen gesproken, op een moment vaarde de boot bij een grote waterval en werd iedereen vol gedoopt. Wij ook! Een glacial facial noemde ze het. Maar gelukkig zie je na een doopsel van dit zuiver water er de volgende dag tien jaar jonger uit volgens de Maori legende. Steven die hoeft hiervoor gewoon zijn baard te scheren. 😅

We zagen nog enkele fur seals van nog dichterbij. Dan was het tijd voor iets anders. We stapten af de boot en op een platform. Dit platform was een onderwaterobservatorium. Hier konden we het zeeleven van in het fjord zien. Een van de zeldzaamheden dat hier voorkomt is zwart koraal, dat eigenlijk wit is. Het zeeleven dat hier voorkomt, komt normaal in de diepzee voor. Maar doordat het zoetwater dat uit de bergen het fjord inloopt een donkere kleur heeft dat amper licht doorlaat, fopt het de zeedieren.

Na dit leuke extra uitje, stapten we op een andere, grotere boot. Deze had voornamelijk Aziatische toeristen aan boord. Iets wat we niet gemist hebben om het zacht uit te drukken.

Tijdens de terugweg stopten we aan verschillende bezienswaardigheden. Deze gaan van een waterval tot blauwe rivieren tot mooie vlaktes in de vallei. We namen onze tijd maar besloten om terug te rijden naar de camping in Te Anau. Er waren er langs de weg, maar we vonden deze te duur voor wat we kregen. We hebben al op gratis campings gestaan die beter waren. We zijn misschien wel al wat verwend geweest op dat vlak.