• Day 141

Kaikoura - dag 2

March 14, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag was een fantastisch dagje. Deze ochtend gingen we mee met een whale watch cruise. Er zijn namelijk het hele jaar door sperm whales/potvissen te zien in Kaikoura. Er passeren ook een hele resem andere soorten walvissen, maar daarvoor was het nu niet de juiste periode. De zee was heel wild, waarschijnlijk de wildste die we al gehad hadden. Ze hadden gewaarschuwd voor zeeziekte. Normaal hebben we nooit geen last, maar nu voelden we het toch ook. Maar gelukkig was het niet al te erg. Al vrij snel bereikten we de plek waar andere boten ook aan het wachten waren. Via een hydrofoon konden ze horen of er een walvis in de buurt was. Niet lang daarna kwam er een boven in de verte. Snel met de boot daarheen. We zagen hem vrij goed. Dat is te zeggen, het deel van de walvis dat boven water komt. Dus zijn rug met spuitgat en een deel van zijn rugvin. Het was al een indrukwekkend zicht. Onze gids waarschuwde ons wanneer hij bijna ging onderduiken. Dit was een speciaal moment, want dan komt zijn staart boven het water. Het was echt een machtig zicht en super goed zichtbaar, maar helaas veel te snel voorbij. Hierna vaarden we verder naar een volgende plek. Dit was toevallig een plek waar verschillende albatrossen en giant petrels aan het rusten waren. Het zijn zo'n prachtige vogels. Maar er was een walvis gespot dus vaarden we snel naar die spot. Helaas was hij al terug ondergedoken. Onze tijd zat er bijna op en dus vaarden we naar een plek waar een groep dolfijnen was gespot. Het waren voornamelijk common dolfins. Deze zijn hier eigenlijk niet zo veel voorkomend dus toch wel speciaal. De dieren waren zo mooi. Echt onbeschrijfelijk. Ze kwamen langs de boot zwemmen en we konden ze echt super goed zien. Ze gingen weg en kwamen terug, sprongen uit het water, zwommen zij aan zij. Zo leuk om te zien!

'S middags gingen we iets eten bij het terrasje dat we gisteren iets waren gaan drinken. We dronken terug elk een craft bier. Steven nam fish & chips en Tat een fishburger. Het was heel lekker en de eerste keer dat we in Nieuw-Zeeland een echte maaltijd zijn gaan eten. We hebben tot nu toe altijd mooi in onze camper gekookt. 😁

Hierna was het tijd voor de volgende activiteit. Kajakken met zeehonden. We hadden er al een paar gespot vanop de boot, dus dat was al tof. Het was enkel wij, de gids en een Australisch meisje. In totaal dus twee kajakken. Het waren handsfree kajakken waarbij je moest trappen. Echt wel tof eigenlijk. We spotten twee kleine blauwe pinguïns. Mega super leuk, want we hadden er nog geen gezien en het is ook speciaal om ze in het water te zien. Een was snel terug weg, maar de andere was zich rustig aan het wassen. We bleven hem even bewonderen. Wat verder spotten we er nog twee die boven kwamen in de verte maar al snel terug weg waren. Daarna kajakten we door tot aan de zeehonden kolonie. Er lagen er veel te zonnebaden en eentje was in het water. Toen we verder peddelden kwam hij met ons spelen. Hij zwom onder en naast de kajaks, blies bellen, kwam naar ons toe,.. Wat een geweldige ervaring!