Hobbiton & Waitomo

March 22, 2019 in New Zealand ⋅ ⛅ 20 °C

Iets waar we al heel lang naar uitkeken was ons bezoek aan Hobbiton. Dit is een van de sets die gebruikt is geweest in de Lord Of The Rings en The Hobbit films. Meer bepaald het dorp waar de hobbits wonen. Dit is een zeer populaire bestemming voor vele toeristen. Zelfs mensen die de films niet hebben gezien. Het is dan ook uniek dat een hele set blijft staan terwijl het de gewoonte is dat die onmiddellijk wordt afgebroken. Deze set dus niet. Het is een exterior set wat wil zeggen dat het enkel façades zijn en daarachter is er niets. Het was indrukwekkend om te zien. We hebben met volle teugen genoten.

De toer begon met een korte busrit van de parking naar de set in de weilanden. Dan wandelden we rond door hobbiton met uitleg over welke scènes waar en hoe zijn opgenomen, alsook hoe alles werd opgebouwd. We hadden een leuke en enthousiaste gids. We zagen 'huizen' van bekende personages zoals Bilbo, Frodo en Sam. We kregen de kans om te poseren voor een foto in een huisje waar de deur openging. De meeste deuren blijven toe of gaan zelfs niet open. Op het einde van de toer kregen we een drankje aangeboden in de Green Dragon, de pub van Hobbiton. Hier hebben ze de hele studioset vanbinnen nagebouwd zodat je het gevoel krijgt om echt in de pub te zitten van in de films. Zalig! Dat is hoe we de hele ervaring kunnen omschrijven.

Dan was het tijd om door te rijden. We lunchten langs de kant van de weg bij een picnic plek en reden door. Steven werd wat moe dus stopten we voor een koffie in Waitomo. Deze plek staat bekend voor grotten vol met glowworms. Wij vonden dat dit echter wat overprijst was, dus besloten we in een nabije gelegen bos glimwormen te gaan kijken. Er moest er wel nog gewacht worden tot het donker was. Geen probleem. We wandelden eerst al eens in het daglicht door het bos. Het was al een mooie omgeving zonder de glimwormen. We liepen onder rotsbogen door, langs rotswanden en we konden zelfs in een grot kijken. Na de wandelingen rustten we wat uit en zochten nog wat dingen op voor de komende dagen. Eten maken en het begon al te schemeren. We besloten om de wandeling opnieuw te maken en hoopten al wat glimwormen te zien. Maar dat was niet het geval. Toen we terug in de grot kwamen, zagen we al wat glimwormen. Na deze te bewonderen, was het buiten al donker geworden. Nu zagen we al wat meer glimwormen. We blijven het een mooi schouwspel vinden. We wandelden terug en aan een brug zaten er een honderdtal langs de rotswanden. Prachtig! We bleven wat hangen om foto's te maken, maar onze rust duurde niet lang. Daar waren de eerste andere bewonderaars die met felle lichten toekwamen en foto's deden mislukken. Met wat geduld werden er nog wat foto's genomen. Maar meer en meer mensen kwamen toe dus besloten we terug te keren naar de camper. We hadden nog een tijd te rijden naar de volgende camping.