United States
Bighorn Creek

Beer for my Horses

July 28, 2017 in the United States ⋅ ⛅ 19 °C

Een dag met vele gezichten.

Na het ontbijt vroeg in de auto op weg naar de Rocky Mountain Gateway Stables. Daar staan 3 prachtige paarden op ons te wachten voor een rit door de Rockies. The Joker, Last Call en Flax staan, voorzien van een prachtig versierd cowboyzadel, al klaar.

In de bloedhete zon maken we een prachtige tocht op onze paarden door de Rockies. Over smalle paden, over keien, door modderpoelen, bergen op en bergen af loodsen de paarden ons door de prachtige natuur. Robbie had een beetje een onwillig paard, waardoor ze regelmatig achterop raakte. Maar met wat gescheld en getier kwam het paard toch nog in beweging en sloot ze de rij. Als een volleerde Cowgirl zat Robbie een beetje mooi te wezen op haar knol. Inclusief gaten in de knieen van haar gloednieuwe spijkerbroek.

Prachtige dennenbossen en grote open meadows trokken aan ons voorbij. Beetje spierpijn in de dijen, maar vooral relaxen en genieten van het schitterende landschap.

Hoe moet dat geweest zijn voor de eerste pioniers die (net als wij nu) voor het eerst met hun paarden over deze bergen en meadows liepen. Ik snap wel dat als je een beetje godsvruchtig bent je denkt dat de Heer hier zijn Walhalla heeft gemaakt en dat je dus “in gods country” leeft.

Nadat we na twee uur soepel van onze paarden waren afgestapt, trapte we het gas weer in naar de Old Fall Road, die op de toppen van de Rockies overgaat in de Trail Ridge Road. De Old Fall Road is een gravelraod die maar een paar maanden per jaar open is. Steil omhoog brengt deze onverharde weg je naar de bovenkant van de Rockies (3500 meter). Bochtje naar bochtje worden we verrast door nieuwe uitzichten, watervallen en doorkijkjes (zie video). Bovenop het dak van de Rockies is een kleine snackbar waar we een salade nuttigen. Het uitzicht vanaf onze tafel was vele malen mooier dan dat de salade smaakte. De prachtige (maar o zo drukke) Trail Ridge Road brengt ons weer via veel slingerende wegen naar het dal.

Daarna weer flink gassen want om 5 uur worden we opgehaald door de familie Verbeeck. Zij nemen ons mee naar de Brouwerij der Brouwerijen in Fort Collins: The New Belgium Brewery.

Het bekendste bier van de brouwerij is Fat Tire. Op een fietstocht door België ontdekte 1 van de oprichters van de New Belgium Brewery het Belgische bier en bedacht dat hij dit kon gaan brouwen in zijn kelder. Hij kocht een bekende hoofdbrouwer uit Belgie om (een echte bier-transfer) om hem te helpen. Nu is het, vele jaren later, 1 van de grote brouwerijen van (het lekkere) Amerikaans bier. Zij waren ook het voorbeeld voor legio kleine brouwerijen in Fort Collins. Fort Collins mag zich nu “capital of micro brewers” noemen.

In de mooi aangelegde tuin van de brouwerij zit het vol met mensen die een biertje komen proeven (er zijn inmiddels vele smaken bijgekomen). Grote glazen voorraadflessen bier worden genuttigd op het terras en grasveld. Maar ook genieters van één glas of mensen die een plankje nuttigen met 5 kleine glaasjes bier (proeverijtje). Elke dag is iedereen welkom in de brouwerij, maar vrijdag is het een speciale avond met spellen en muziek. Binnen wordt deze avond een bierdoppen-Bingo gespeeld.

Ik start met een Abbey Dubbel. Daarna delen Fred en ik een proeverijtje van verschillende biertjes (Harmony Pilsner, Old Aggie, Voodoo Ranger Ipa, Pale Ale). Allemaal lekker.

Dan word ik in het cafe van de Brouwerij plotseling op m’n schouder getikt. Achter me staat een zwaar bebaarde jonge man in blauw t-shirt. Hij vraagt lachend hoe het met me gaat: “Still having fun?” vraagt hij. “Yes” antwoord ik (in m’n beste Engels), om ondertussen te bedenken waar ik zijn gezicht ook alweer van ken. Gelukkig heb ik Erica daarvoor. Het is de verhuurder van de supplanken van een aantal dagen geleden. Hij had mij herkend (ik hem niet, hij Erica niet en Erica hem wel....zoiets).

Na een enorme stortbui lopen we via de gezellige hoofdstraat van Fort Collins naar Rio, de plaatselijke Mexicaan, waar we (na een wachttijd van 3 kwartier) een lekkere Mexicaanse hap nuttigen met de Verbeecks, uiteraard onder het genot van een biertje van de New Belgium Brewery en een Margarita.

Bighorn Creek