United States
Red Canyon

Capitol Reef: Waterpocket Fold

May 20 in the United States ⋅ 🌬 19 °C

De volgende ochtend rijden we na het ontbijt het Capitol Reef NP in en stuiten op de Waterpocket Fold. We rijden een stukje door de rivierbedding van de Upper Muley Twist Canyon. Links van ons zijn kliffen van rood zandsteen en rechts witte van honderden meters hoog. De rivierbedding wordt steeds hobbeliger, dus we keren en rijden terug naar de hoofdweg. Als we bovenop de Fold staan, dalen we via de Burr Switchbacks 250 meter af in een halve mijl naar de Strike Valley beneden. Het is imposant dat men destijds begin vorige eeuw hier een weg naar boven heeft aangelegd met beperkte middelen.

Links van ons zijn de witte kliffen van de Waterpocket Fold, welke als een lange lijn door het park lopen. Dit rif is 160km lang en 70 miljoen jaar geleden door opwaartse krachten gevormd. Een groot deel van Utah en Arizona ging gelijkmatig omhoog, maar hier lag een oude breuklijn, welke niet horizontaal, maar verticaal omhoog werd gedrukt.

De Strike Valley waar we doorheen rijden is prachtig. Links staan de zandsteen kliffen recht overeind en rechts van ons de steile klifranden van een plateau dat tot de bergen loopt. Als we het park uitrijden komen we langs een grote ranch, waar weidevelden worden beregend met water uit een rivier. Vest gek natuurlijk om in zo'n droog klimaat gras te willen laten groeien.

Red Canyon