USA 2024

mai - juin 2024
Met een tussenstop in Yellowstone naar Las Vegas, om vanuit daar onze rondreis langs de Nationale Parken van Utah en Arizona te starten.
Uiteraard met auto en daktent om ook kamperend te genieten van de mooie omgeving 😄
  • 42empreintes
  • 19,2kkilomètres
  • Jour 1

Naar Seattle en rondje Puget Sound

9 mai, États Unis ⋅ ☀️ 23 °C

We vliegen deze vakantie eerst rechtstreeks naar Seattle met een A330neo van Delta. De vlucht van 9.30 uur gaat snel voorbij, dit is andere koek dan 13 uur vliegen. Groenland ligt er prachtig bij en via Canada landen we te vroeg op Sea-Tac. De bagage ligt al op de band en we hebben ons vooraf aangemeld voor het nieuwe MPC programma, waarbij je snel door immigration kan. Dat is ook zo, met 5 minuten staan we buiten.

We halen bij Hertz onze huurauto op en eten dan een snelle lunch bij de McDonalds. Welkom in de VS 😊. Het is prachtig weer vandaag en warm voor de tijd van het jaar. We gaan een rondje rijden en varen met de iconische veerboten van de Washington State Ferries. In Fauntleroy is het druk bij de veerboot, na een half uur kunnen we aan boord. De overtocht duurt 40 minuten, we stoppen onderweg op Vashon Island. Daar moeten de vrachtwagens achteruit de boot op rijden.

We varen verder naar Southworth, met de imposante vulkaan Mt. Rainier als plaatje aan de horizon. Eenmaal terug op de weg zie je goed dat het lente is, alles is groen en de bren bloeit uitbundig. Het is niet ver naar Bremerton, een stadje waar de Marine een basis heeft. Daar hebben we wat tijd te doden voordat de veerboot ons naar Seattle brengt. We lopen wat over de promenade en zitten aan het water in een mooi parkje.

De overtocht duurt ditmaal een uur, we varen eerst tussendoor een aantal eilanden en dan open water op. Het waait ontzettend hard, dus het is tegen de wind in hangen. De skyline van Seattle komt steeds dichterbij, met de iconische Space Needle van de wereldtentoonstelling van 19XX als hoogtepunt. In Seattle is het druk op de weg en we rijden naar ons hotel tegenover het vliegveld. Esther gaat alvast naar bed, ik maak gebruik van het mooie weer om nog even te spotten.

• Jour 2

Yellowstone: Mammoth Hot Springs

10 mai, États Unis ⋅ ☀️ 18 °C

We staan vroeg op voor onze vlucht met Alaska Airlines naar Bozeman. Inchecken hebben we online gedaan, bij een automaat kun je zelf je bagage label printen en afgeven. Op deze manier gaat het zeer efficiënt en sta je niet in de rij. We kunnen daarna online een tijdslot bij security bemachtigen en zijn daar ook met 5 minuten door.

We hebben hierdoor veel tijd over, wat voor mij mooi is, zo kan ik nog even spotten. De vlucht naar Bozeman wordt uitgevoerd met een Embraer 175 van Horizon Air. Na het opstijgen hebben we uitzicht op de besneeuwde vulkaantoppen van o.a. Mt. Rainier, St. Helens en Adams.

In Bozeman heeft het gisteren nog gesneeuwd, dus we landen in een Winter Wonderland. De key van onze RAV4 doet het niet, dus we krijgen in de plaats een splinternieuwe RAV4 met 3 mijl op de teller 😎. De dame aan de balie geloofde mij niet, maar dacht vast, deze sukkel krijgt een nieuwe auto, daar kan niets aan mis zijn.

We stoppen bij de Walmart om wat boodschappen te doen en zetten dan koers richting het oosten op de Interstate. Aan kleine auto's doen ze hier niet, je ziet vooral pickups en SUVs. Door alle sneeuw ziet het landschap er schitterend uit. Bij Livingston halen we bij de Subway een broodje, die we een half uur verderop bij een picknickplaats aan een riviertje opeten. Het is schitterend weer en in de zon heerlijk.

Bij de ingang van Yellowstone kopen we een National Parks Pass, waarmee je toegang hebt tot alle parken in de VS. Al slingerend gaat de weg omhoog, we worden begroet door een kleine kudde bizons.

In Mammoth Hot Springs checken we in bij het hotel waar we een cabin hebben geboekt en rijden daarna door naar de hot springs. Ik moet zeggen dat in vergelijking met 20 jaar geleden ze minder actief zijn en daardoor een beetje tegenvallen. Er zijn nog een paar geel wit gekleurde terassen waar water naar beneden stroomt, maar veel liggen er bleek en droog bij.

• Jour 2

Yellowstone: Wildlife safari

10 mai, États Unis ⋅ ☀️ 16 °C

Na een paar wandelingen te hebben gemaakt eten we een schepijsje op de veranda dan onze cabin. De Amerikaanse portie ijs is gigantisch, maar zo lekker dat we alles opeten 😋. De hamburger in het restaurant smaakt ook prima, waarna we nog een ritje oostwaarts maken om hopelijk wat dieren te zien. Dat gaat boven verwachting, want we stuiten gelijk op een kudde bizons met kalfjes. Een grote bizon staat de weg te blokkeren en blijft daar 10 minuten stoïcijns staan, maar gaat dan toch eindelijk aan de kant.

Met de laagstaande zon, de besneeuwde bergen en mooie valleien is het een prachtige rit. Halverwege zien we een hoop auto's en telelenzen staan, dus er is iets moois te zien. En jawel, beneden bij het water is een mama grizzlybeer met 2 jongen aan het eten van een bizonkarkas. We blijven een tijdlang kijken en rijden dan nog een stukje door en zien nog elanden en verschillende bizonkudde's. Al met al dus een zeer geslaagde wildlife safari.

Yellowstone: Norris Geyser Basin

11 mai, États Unis ⋅ ☀️ 20 °C

We worden wakker met weer een strakblauwe lucht, dus het belooft een prachtige dag te worden. Het ontbijtbuffet heeft alle Amerikaanse klassiekers en smaakt prima. Daarna zetten we koers richting het zuiden. We klimmen over een bergpas en komen dan in een vallei met besneeuwde pieken op de achtergrond. We rijden door bossen, afgewisseld met meren en af en toe een hete bron. Bij Roaring Mountain komt op veel plekken stoom uit de wand van de heuvel.

We zijn nu de caldera van Yellowstone ingereden, dit vulkanische gebied is ca 70 bij 45 kilometer groot en behoort tot de grootste ter wereld. Eigenlijk is Yellowstone een grote supervulkaan die eens per 600.000 jaar uitbarst. Dat lijkt niet vaak, maar we zitten nu op ongeveer die periode na de laatste uitbarsting. Mocht dit gebeuren, dan komt er zoveel stof in de atmosfeer dat de zon 2 jaar niet te zien zal zijn, met alle gevolgen van dien.

Maar goed, eerst maar eens genieten van al het schoon wat het park te bieden heeft 😊. We wandelen eerst door het Porcelain Basin bij Norris Geyser. Op deze vlakte komt op verschillende plekken stoom uit de grond. Nu het nog koud is net wat extra. Ook borrelt er op verschillende plekken water omhoog, wat vervolgens over het basin naar beneden stroomt. In het warme water groeien groene algen en op andere plekken kleurt het oranje door micro organismen. Het is mooi om op het boardwalk over en langs de vele hete bronnen te wandelen. In tegenstelling tot andere plekken met hete bronnen in Yellowstone vormt dit een geheel en is daardoor nog indrukwekkender.

We wandelen hierna een loop langs verschillende geysers en warme bronnen. Sommige geysers pruttelen of spuwen wat water de lucht in, andere barsten maar eens in de 5-50 jaar uit.

Yellowstone: Canyon en West Thumb

11 mai, États Unis ⋅ ☀️ 14 °C

Na Norris rijden we een stuk van west naar oost. Hier ligt nog veel sneeuw en zijn kleine meren bevroren. We komen uiteindelijk uit bij de Grand Canyon of the Yellowstone. Hier stort de Yellowstone River in twee etappes naar beneden. We rijden eerst naar de Lower Falls, welke 94 meter hoog is en in een canyon stort die voornamelijk uit geel gesteente bestaat (dus naamgever van het park). Het geheel is indrukwekkend om te zien, dat vinden ook de vele Aziatische bustoeristen. Als een van de trail afwijkt wordt hij meteen door de parkranger teruggefloten.

De Upper Falls zijn een stuk kleiner, maar ook hier stort het water met veel geweld naar beneden. Hierna rijden we verder langs de Yellowstone Rivier en komen uiteindelijk op een vlakte uit waar wat bizons grazen. De sneeuw is hier nog maar net gesmolten. Vogelaars genieten wat wat eenden die in de meren zwemmen. Bij de Mud Vulcano borrelt er modder met hoge kracht omhoog, wat een onheilspellend geluid maakt. Een deel van de trail is dicht wegens beren gevaar.

We vervolgens onze weg naar het Yellowstone Lake, dat nog helemaal bevroren is. De besneeuwde bergen op de achtergrond doen denken dat het hartje winter is. De temperatuur van 18 graden zegt wat anders. Bij West Thumb wandelen we langs de vele heetwaterbronnen die in het meer liggen, of net op land.

Yellowstone: Old Faithful

11 mai, États Unis ⋅ ☀️ 19 °C

Vanuit West Thumb klimt de weg over een bergpas, sneeuwschuivers hebben bergen sneeuw in de berm geschoven. Bij Old Faithful checken we in bij de Old Faithful lodge, wat heeeel traag gaat, aangezien ze net open zijn voor het seizoen en het nieuwe personeel de systemen nog moet leren. De cabins zijn klein, maar netjes.

We slapen naast de gelijknamige Geyser, die trouw iedere 90 minuten uitbarst. Sinds de oprichting van Yellowstone in de 19e eeuw komen reizigers naar deze plek om de Geyser zijn werk te zien doen. Iets te laat begint het te borrelen en niet veel later spuit de Geyser water tientallen meters de lucht in. Lang duurt het niet, maar het is indrukwekkend om te zien.

Hierna wandelen we door een stuk van het Lower Geyser Basin, waar vele bronnen borrelen en kleine geysers wild spuiten. We willen nog een geyser zien welke zeer hoog moet gaan, maar helaas ging deze veel te vroeg, dus die missen we net. Het is prachtig zoveel activiteit bij elkaar te zien.

Op de weg terug stoppen we nog een keer bij de Old Faithful en aanschouwen de uitbarsting nogmaals, samen met nog een paar honderd man.

• Jour 4

Yellowstone: Het borrelt overal

12 mai, États Unis ⋅ ☀️ 19 °C

De volgende ochtend ontbijten we in de Old Faithful Inn, het oudste hotel van het park. Service in het restaurant gaat op hiërarchie, eerst krijg je van iemand water, de volgende neemt je bestelling op en serveert uit. Er loopt ook nog iemand rond die de leiding heeft. We moeten lang wachten voor we ons ontbijt van het buffet kunnen halen. Het ontbijt is een kopie van gisteren en doet ons goed smaken. Daarna rijden we naar het Black Sand Basin, waar een kleine geysers constant water een paar meter de lucht in spuit. Water stroomt over geel, oranje gekleurde ritsen de rivier in.

We vervolgen onze weg naar de Great Spring, daar verspert ogenschijnlijk een bison het wandelpad. Dat blijkt mee te vallen, iedereen durft gewoon niet. De bison doet zijn ding en wij ook, dus van gevaar is geen sprake. Deze bron is een van de grootste ter wereld en heeft azuurblauw water, met oranje randen door algvorming. Het zicht wordt wat belemmerd door de vele stoom die de warmwaterbron produceert, maar het is een indrukwekkend gezicht.

Bij de Fountain Paint Pots borrelen roze modderpoelen en zien we de laatste geysers van ons bezoek aan Yellowstone. Op de vlakte beneden graast een kudde bisons.

• Jour 4

Bozeman

12 mai, États Unis ⋅ ☀️ 20 °C

Vanuit Yellowstone rijden we door een bergachtig gebied naar Bozeman toe. Onderweg stoppen we voor een picknick aan een riviertje. Ook vandaag is het weer goed toeven in de zon. Eenmaal uit de bergen komen we in de Big Sky Country van Montana. Uitgestrekte weidevelden en akkers, met daarachter besneeuwde bergtoppen. De sneeuw van een paar dagen geleden is grotendeels gesmolten.

We checken in bij het Sapphire Motel, welke in jaren 50 stijl is ingericht en super nette kamers heeft. In het oude centrum van Bozeman eten we een hamburger. We gaan vroeg naar bed voor onze vlucht naar Las Vegas van morgen.

• Jour 5

Van Bozeman naar Las Vegas

13 mai, États Unis ⋅ ☀️ 12 °C

De wekker gaat al vroeg om onze vlucht van 7:15 uur naar Las Vegas te halen. Na een snel ontbijtje rijden we de 20 minuten naar Bozeman Airport. Als we om 5:20 uur de auto in de parkeergarage parkeren, merken we tot onze schrik dat we een tas vergeten zijn in het motel. En laat dat nu net de tas met onze paspoorten en creditcard zijn....

Met gepaste spoed rijden we terug naar de stad. Onderweg proberen we de security van het motel te bellen, het motel heeft geen 24 uurs receptie en tot 7 uur is er niemand aanwezig. Maar met onze sim-kaart lukt het niet om een connectie te maken. Bij het motel aangekomen lijkt de boel uitgestorven, maar gelukkig stapt er net een vrouw naar buiten om haar hond uit te laten. We mogen haar telefoon gebruiken en krijgen iemand te pakken, na een aantal controle vragen wordt er gezegd dat er iemand aankomt. Nog voordat we kunnen vragen hoe lang dit zal duren, is de verbinding verbroken.
    Er zit niets anders op dan te wachten, in het ergste geval missen we onze vlucht en moeten we voor later op de dag een nieuw ticket boeken. Een andere optie is dat Robbert alleen vliegt, wanneer we de bagage niet meer tijdig kunnen afgeven, en dat ik later kom. Dan kan hij in ieder geval de auto ophalen.

We hoeven gelukkig niet al te lang te wachten, na iets meer dan 10 minuten komt de security voorrijden. Wederom wat vragen en dan maakt hij de deur van onze kamer open en kunnen we de tas pakken. Na een snel bedankje rijden we weer vliegensvlug richting het vliegveld. Gelukkig was er nergens een snehlheidscontrole. Onderweg zet ik beide ruimbagage stukken op mijn naam, zodat ik deze hopelijk nog net op tijd kan inchecken. Om 6:15 uur zet Robbert me voor de balie van Southwest af en kan ik op de valreep onze tassen afgeven.
    Ondertussen levert Robbert de auto in en ontmoeten we elkaar bij de security, hier is het gelukkig niet druk en zo zijn we toch nog net op tijd om onze vlucht naar Las Vegas te halen.

Boarden gaat bij Southwest op volgorde van nummer, wij gaan bijna als laatste, maar het vliegtuig zit niet vol. Je kan nog steeds zoals vroeger zelf je plek uitzoeken. Het is een kort vluchtje van 1u40 over de bergen en woestijnen van Idaho en Utah.

• Jour 5

Las Vegas: organiseren voor onze reis

13 mai, États Unis ⋅ ☀️ 33 °C

We winnen vandaag weer een uurtje, dus om 8:20 uur landen we in Las Vegas. Je merkt gelijk dat dit de gokhoofdstad is, want het vliegveld staat vol met slot machines. Veel gespeeld wordt er op dit tijdstip echter niet.

We nemen een Lyft naar het adres wat we van de verhuurder Jackie, hebben doorgekregen. Onze Ford Bronco Sport uit 2022 hebben we gehuurd via de website Outdoorsy, hier kunnen particulieren hun voertuig te huur aanbieden. Ze staan al op ons te wachten en na een snelle introductie van de auto kunnen we op pad. Naast de daktent is er in de kofferbak een elektrische koelbox, twee jerrycans met water en een batterij ingebouwd. Een pan, bestek, borden en een gasbrander maken de inventaris compleet.

Eerste stop de Walmart voor de meeste boodschappen die we de komende weken nodig denken te hebben. In zo'n 2 uur lopen we de winkel door en werken we het grootste gedeelte van de boodschappenlijst af. We kopen nog wat extra caminggas en een paar plastic bakken om ons etenswaar in op te bergen, de auto heeft maar beperkte opbergruimte dus we moeten creatief zijn.
    Met wat passen en meten hebben we alles in de auto en is het hoogste tijd voor de lunch.

Volgende stop is de Amazon locker om thuis bestelde pakketjes af te halen, hierin zit onder andere wat trekkers voedsel wat altijd van os komt als we weinig tijd of zin hebben om te koken en er geen restaurant in de buurt is.

En dan is het de hoogste tijd om in te checken in het Paris Hotel.