Vietnam
Xóm Hoành Táu

Good morning Vietnam.

January 16, 2016 in Vietnam ⋅ ⛅ 18 °C

Då var det dags att säga adjö till Kambodja och Good morning Vietnam. Vi hade bokat en transport till en stad precis innanför gränsen Ha Tien.
      Den skulle komma vid 10 men fick höra igår att den kommer 11. Ok en lugn morgon blev det iaf. Gick ner till receptionen vid 11 och inväntar in. Och ingen bil kommer. 45 min senare kommer det in en minivan som är fullproppad med människor o väskor. Till en början såg det fullt ut men med lite pusslande så fanns det 2 platser. Vi fick ha ungarna i knät. Nu var det fullt se bilder. Äntligen var vi på väg.. Tror inte bussen stannade på ett hotell och skulle hämta upp en Backpacker där.... Som det inte var fullt redan. Stackarn fick ligga dubbelvikt mellan massa ryggsäckar. Sedan var det ut i Kambodjansk trafik i en timme. Dvs jobbiga omkörningar och en massa tutande.
      Äntligen kom vi fram till gränsen. Då dök det upp en kvinna på max 1 50 cm lång och ständigt rökande o bad om passen, jag löser detta... Vi gav passen till damen hela bussen. Sedan var det hälsokontroll dvs en lapp är du sjuk typ.. Sedan en kö med folk som vill över o 2 luckor öppna o manjana manjana. Men då fick jag se den lilla damen med cigaretten framme vid disken vilt spekulera med gränspolisen. 20 min senare var vi över gränsen medan många där stod kvar. Skänker en tacksamhet till den lilla damen...
      Sen kom vi fram till Ha Tien och blev avsläppta vid en bussstn. Och vad gör vi nu? Inget bokat och vart skall Vi?
      J vill till en strand fanns ej här. Men hade hört om en strand vid namn Mui Nai som skall ligga i närheten. Men hallå det fanns inga tuk-tuk i Ha Tien märkte vi. Och hungriga var vi... Det var bara att gå till centrum o hitta något.
      Efter ett tag hittade vi äntligen något som liknade restaurang/ gatukök. Ingen engelska där nej. Men med gester kommer man långt. 😀
      När vi sitter där kommer en gubbe o undrar vart vi skall nämner stranden o han kan fixa transport. Hur då? Jag o mina kompisar kör ner er på våra moppar. Med den packningen??? På en vespa... Hmm inga problem sa han. Vänta här... Efter maten så hördes något om inte en gammal tuk-tuk och en lika gammal gubbe som körde. Han lyckades få fram en vettig transport bra jobbat.
      Efter en mycket skakig väg kom vi fram till stranden o gubben i tuk-tukn fixade en kontakt med ett rum, får duga för natten. Som tack fick han prova på snus cool gubbe.. 😀
      Bättre rum har man sett, men vi har iaf husdjur nu. Min 3 ödlor.. Ganska söta..
      När vi hade badat o duschat och kom ut insåg vi allt var nästan stängt vid stranden. Men längst bort hittade vi en restaurang som inte hade stängt och lyckades med gester att beställa gud vet vad...
      Men det jag åt var det godaste jag ätit på hela resan.. Mm verkar lovande...
      Få se vad vi gör imorgon...
      Tills vi hörs igen. Krama varandra i trafiken.

Xóm Hoành Táu, Xom Hoanh Tau