Hiroshima, Japan

April 2, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 18 °C

Van Imabari gaan we naar Hiroshima, met onze treinpas zijn we ongeveer 10 uur onderweg. Met de auto doe je er 2 uur over... maar een auto hebben we niet... de zoon van onze coushsurf host heeft de oplossing. Hij geeft ons een lift met zijn bootje. Dat schijnt een enorm vette boot te zijn maar de boottocht is ook nog eens enorm vet. Virgil mag ook nog even aan het stuur en vaart als een pro onder de bruggen door en langs de rotsen. Nadat we veilig zijn aangemeerd gaan we nog een tempel complex binnen voordat we over gaan op de volgende stap. We gaan verder liften. Dit hebben we een keer spontaan in Nicaragua gedaan, maar als je er afhankelijk van bent voelt het een beetje anders, alsof je met je hand omhoog staat te bedelen, maar na 10 minuten went het eigenlijk wel. We hebben een spot uitgezocht onder een mooie bloesem, aangezien iedereen naar die bloesem kijkt. We willen het bijna opgeven, als we een raampje naar beneden zien gaan. Jeeeejjj een ouder stel die ons een lift wil geven ( gelukkig zijn het niet 3 sumoworstelaars ofzo ) Ze brengen ons halverwege. We worden vervolgens opgepikt door 2 japanse gasten die zin hebben in gezelligheid. Ze brengen ons naar Hiroshima en trakteren ons op noodles. Aan het einde van de dag zijn we moe maar voldaan. We hebben er eigenlijk geen woorden voor. Het is hart verwarmend hoeveel mensen geven en je helpen zonder ooit iets terug te kunnen krijgen of vragen. Daarbij realiseren wij ons dat het altijd loont om uit je comfortzone te gaan om weer iets nieuws te proberen.

Maar we zijn dus in Hiroshima. Een stad met een indrukwekkend verleden. We gaan natuurlijk de belangrijkste plaatsen af en naar het museum. Het is ongelovelijk indrukwekkend om te zien dat 1 bom een hele stad kan wegvegen. De mensen die het overleefd hebben, hebben hun hele leven last gehad van de ziektes die de straling heeft veroorzaakt. We zijn er eigenlijk stil van. En als contrast, is ook hier de bloesem in volle bloei. Wat prachtig is maar waar je dan ook weer stil van wordt.