... weekje vrijwilligerswerk

March 20, 2017, Indian Ocean ⋅ 🌙 23 °C

Vanaf Perth zijn Julia en ik bezig geweest met het regelen van vrijwilligers werk op een Whaleshark-tour-boot in Exmouth. We hebben online ingeschreven en na wat verwarrende communicatie, met en zonder telefoonbereik, zijn we bijna zeker dat we inderdaad welkom zijn op de boot. Met enige nog enige twijfel of het allemaal wel goed is doorgekomen staan we 's ochtends om 6:30 fris voor het kantoor. We ontmoeten de crew en niemand vraagt enig bewijs, we mogen meteen mee.

Een dag ziet er ongeveer zo uit:
    We doen wat kleine klusjes en boodschappen waarna we met z'n 6e richting de bootramp rijden (40min). We laden de spullen in de 'Tender' en varen daarmee naar de grote boot 'Skybird II'. Die laden we vol, maken we schoon en zetten al het snorkel equipment neer voor de gasten. Als de 20 gasten aan boord komen schiet iedereen in de entertainerrol inclusief neplach. Wij dus ook. We delen flippers, maskers en water uit en doen natuurlijk wat smalltalk. Als iedereen alles heeft kunnen wij even chillen bij de schipper terwijl de gasten een briefing krijgen.

Ondertussen varen we naar een geschikte snorkel plek waar iedereen even in het water mag om het snorkelen te oefenen. Wij mogen ook snorkelen, als je daar zin in hebt. Als iedereen terug op de boot getrokken, geklauterd, geduwd of gesprongen is varen we verder onder leiding van 'Skinner', de 20 jarige piloot van het spottervliegtuig. Vanuit de lucht ziet hij de whalesharks en geeft ons de locatie door: 'Josh, josh, skinner. Whaleshark 500meters to your 1 o'clock. Do you copy?'. Met wat korte instructies komen we dichter in de buurt en moeten we de Whaleshark nu zelf kunnen zien. Met z'n drieen kijken we aandachtig in het water tot iemand het beest ziet: 'EYES ON! Twelve o'clock, one boatlength!'. Er wordt een 'spotter' in het water geduwd en met handsignalen naar de shark geleid. Wanneer de spotter hem onder water ziet steekt ze haar vuist in de lucht, het teken dat de gasten onder leiding van een crewmember het water in mogen. 'GO GO GO, WHAT ARE YOU WAITING FOR?JUMP IN QUICKLY, GO GO GO KEEP GOING'. Lekker chaotisch altijd, dat moment.

De gasten zwemmen in twee groepen omstebeurt met de shark totdat het beest er genoeg van heeft, dan duikt ie weg. Tijd om een andere te zoeken. Vaak is dat wanneer dat gasten zeeziek worden, moe zijn en geen zin meer hebben om een tweede keer te gaan. Dan is het onze beurt om erin te duiken.

Ergens tussendoor serveren we ook nog lunch, eten daar zelf uitbundig van en helpen iedereen met in en uit het water te komen.

Na de lunch nog een rustige snorkelsessie voor wie wil en dan worden de gasten weer thuisgebracht met onze bus. Wij ruimen de troep op, nemen al de leftovers - heel veel kip en brood - mee naar de camping en zijn klaar voor een volgende dag.

Normaal kost zo'n dag je 400$ maar wij werken daar graag een week voor! Daarnaast mogen we ook allebei 'n dag mee met Skinner in zn 2 persoons vliegtuigje om het geheel vanuit de lucht te zien. Wat een top ervaring!