Satellit
Auf Karte anzeigen
  • Tag 16

Wat te doen met 2 lekke banden

28. Juni 2023 in Norwegen ⋅ ☁️ 14 °C

De situatie was als volgt: in de tubeless achterband zat een minigaatje dat klein genoeg moest zijn voor de speciale sealant, een soort kit die in banden zonder binnenbanden zit en gaatjes als deze automatisch hoort te dichten. Maar in dit geval zat het spul kennelijk niet (meer) (voldoende) in de band. We leerden later dat fietsbanden poreus zijn waardoor het afdichtmiddel na verloop van tijd verdampt en uitdroogt, en je de sealant daarom elke twee tot drie maanden bij hoort te vullen. Wisten wij veel. Nu stonden we nog verbaasd naar dat gaatje te kijken dat gewoon weer psshhhhh zei, elke keer als we er lucht in pompten en vervolgens het gat naar beneden hingen. De voorband was een nog grotere zorg eigenlijk, want die lekte bij het ventiel. Daar was de sealant dus überhaupt geen oplossing voor. Had het zin om de 2 binnenbandjes die we hadden meegenomen in deze tubeless banden te frommelen? We twijfelden. Wat was wijsheid? Eigenlijk hadden we een fietsenmaker nodig. Gelukkig hadden we een taxi besteld voor onze volgende etappe, dus als hij naar ons huisje kon komen (in plaats van de bushalte in Stryn) en als er ergens langs de komende route een fietsenmaker zou zitten, zouden we helemaal uit de brand zijn. Straks maar eens in de telefoon klimmen en online kijken naar de mogelijkheden.

Nu moesten we eerst nog van het restaurant naar onze cabin zien te komen. Dat werd óf lopen, óf steeds pompen en een stukje fietsen. Matthijs koos voor het laatste. Dat werden voor hem wel ongeveer de zwaarste 6 kilometer van de hele reis.

Eenmaal thuis regelden we de rest. Vanuit hier nog 23 kilometer naar Stryn fietsen met 2 lekke banden was echt onmogelijk. Gelukkig vond dezelfde man van de taxi-service als die we eerder telefonisch spraken, het opnieuw geen probleem om ons morgenochtend op te pikken van welke locatie dan ook. Online vonden we een fietsenmaker, slechts 45 kilometer ten oosten van ons oorspronkelijke reisdoel: het busstation in Lom. Volgens het originele reisplan zouden we vanaf de uitstaphalte naar het zuidwesten fietsen en 25 kilometer verderop een hotel vinden, waar we overigens nog niet geboekt hadden. Dus we besloten een ander hotel te kiezen dichterbij de fietsenmaker, en als alles goed zou gaan zou dit hele verhaal maar een kleine wijziging op onze reis betekenen. Mits de fietsenmaker open was, en in staat om de reparaties uit te voeren natuurlijk. We zouden hem morgenochtend bellen en dan zou alles goed komen. Wat een geluk dat we precies nu én een taxi, én een fietsenmaker op onze route vonden.