Kosten Kazachstan

August 5, 2018 in Kazakhstan ⋅ ☀️ 30 °C

Wie zich afvraagt hoe duur Kazachstan is, kan hieronder een overzicht van onze kosten zien. We leggen ook kort uit op welke manier we gereisd hebben.

Gemiddeld gaven we 62€/dag uit, mooi onder ons vooropgestelde budget van 80€/dag.

Qua transport ging de grootste brok naar ons vliegticket van Brussel naar Almaty. Met AirBaltic vlogen we eerst in 2u naar Riga en van daaruit in 5u naar Almaty. Zeer comfortabele vluchten en slechts 180€ pp. In Almaty deden we veel te voet, daarnaast namen we af en toe de (zeer goedkope) bus of een taxi (via de Yandex app). Voor verplaatsingen van enkele uren is een shared taxi het gemakkelijkst, de verste verplaatsing naar Aksu deden we met de trein (12u).

Slapen deden we telkens in een 2-persoonskamer, meestal met gedeelde badkamer. Een keer probeerden we een slaapzaal met meerdere bedden. Dit is goedkoper maar wij hebben toch liever wat meer rust en privacy. Op onze uitstappen buiten Almaty lagen we altijd in onze tent.

Ontbijt werd steeds voorzien door onze hostels. ’s Middags aten we meestal een snack of wat brood en ’s avonds gingen we uit eten. Buiten Almaty kookten we zelf ons potje of lieten we ons bedienen in de guesthouses.

Onze activiteiten regelden we meestal zelfstandig. Enkel voor Charyn canyon boekten we een tour (via Blast tours) en in het Aksu natuurreservaat regelde Ruslan Tours een gids omdat dit verplicht was.