Festivals en zeehonden

October 20, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Vé verjaart vandaag! We maken er een relax dagje van op de camping. Tegen 17u stappen we naar de luchthaven van Motueka waar het Lift Off festival plaats vindt. Daar voeren enkele vliegtuigjes stunts uit en wordt er een recordpoging skydiven gehouden. Ondertussen kunnen we genieten van lekker eten van de vele foodtrucks. Vooral de Hollandse minioliebollen vallen in de smaak. Als de zon ondergaat is het tijd voor de hoofdact. 9 luchtballonnen worden opgeblazen en zorgen voor een lichtshow op het ritme van een aantal liedjes. Of dat proberen ze toch. Het idee is goed, de uitvoering iets minder. Daarna volgt wel een spectaculair vuurwerk. Een mooie afsluiter voor Vé haar verjaardag!

De dag erop is het weer feest. In het kleine dorpje Ngatimoti vindt een soort braderie plaats met alleerlei eetstandjes. We kopen wat souvenirs en nemen deel aan koetje-kak maar winnen helaas geen prijs. Er is ook een veiling waar Vé op 3 zaken biedt en er ook effectief 2 mee naar huis neemt. Een armbandje en een pakket met een dekentje en een draagtas met poezen erop.

De volgende dagen doen we enkele wandelingen in Abel Tasman national park. De stranden van Totaranui, Awaroa en Anapai passeren allemaal de revue. Daarna keren we terug naar Motueka en gaan we aan de Riuwaka resurgence een kijkje nemen. Deze natuurlijke bron is voor de Maori een heilige plaats aangezien zij rivieren en bronnen beschouwen als het levensbloed dat door de aderen van Moeder Aarde stroomt. We voelen ons direct thuis aan dit kalme blauwe water.

Vervolgens rijden we richting Oostkust waar we een kolonie zeehonden spotten op hun vaste plekje in Ohau. De weg er naartoe is nog steeds onder constructie nadat die verwoest werd door de aardbeving van 2 jaar geleden. We herinneren het ons nog goed want we zaten toen op 200km van hier en werden lichtjes dooreen geschud in onze campervan.

Zo zag het er ongeveer uit: https://photos.app.goo.gl/8wdYCpuLZ6FdGwjHA