Puerto Natales

December 12, 2018 in Chile ⋅ ☁️ 14 °C

Onze volgende bestemming is Puerto Natales in Chili. Deze stad wordt de uitvalsbasis voor onze 5-daagse wandeling in het Torres del Paine nationaal park. Om er te geraken moeten we eerst terug naar El Calafate. We overnachten er nog 1 keer en bezoeken er Reserva Laguna Nimez. In dit reservaat loopt een pad van zo’n 3km rond het Nimez meer. Onderweg kan je meer dan 30 verschillende vogelsoorten spotten, waaronder flamingo’s en ibissen.

Over de vele mooie wandelingen in El Chaltén en El Calafate hebben we nog dit filmpje gemaakt: https://photos.app.goo.gl/bFtAmmUZVCAuGRuU9

De busrit naar Puerto Natales duurt 5 uur. We moeten opnieuw de grens over, voor de 3e keer al. Het in- en uitladen van bagage is al routine en ons paspoort raakt aardig vol met douanestempels van Argentinië en Chili. In Puerto Natales nestelen we ons 2 nachten in hostel El Sendero om onze 5-daagse trektocht in Torres del Paine voor te bereiden.

Net als El Chaltén en El Calafate is ook deze stad heel “tranquilo” (rustig). Weinig volk op straat, alle winkels dicht over de middag,… In de meeste huizen pronkt al een kerstboom en hangt er allerlei decoratie aan deuren en ramen.

In de 2 grootste supermarkten van de stad vullen we ons mandje met pasta, soep en koekjes om de volgende 5 dagen door te komen. Nog wat fruit uit de fruteria, en dan allebei nog eens naar de kapper. We komen terecht bij de lieve Victoria, die 12 jaar lang gids geweest is in het Torres del Paine park. Ideaal voor ons om al wat tips en info te krijgen.

Ze vertelt heel trots over de natuur in haar land en zegt dat de tocht ons niet zal teleurstellen. Haar atelier hangt ook vol schilderijen die ze zelf maakt in haar vrije tijd. Mooie natuurtaferelen met bergen, bloemen en condors. Leuk om haar vol passie bezig te horen over haar hobby. Ze babbelt bijna meer dan dat ze ons haar knipt, over van alles en nog wat. We hebben het over genetisch gemodificeerde planten, de vluchtelingenproblematiek in Europa en de Kroatische immigranten in Chili.