Torres del Paine deel 2

December 17, 2018 in Chile ⋅ ❄️ -1 °C

Na een rustige en zonnige wandeling op de vierde dag komen we op camping Torres terecht. Daar kruipen we vroeg in bed want de laatste dag wordt de zwaarste van de vijf, met 800 hoogtemeters. Doordat we om 14u30 al onze bus moeten halen vertrekken we om 5u30. Het begint net licht te worden, een handvol andere toeristen kruipt ook uit hun tent. Na een snel ontbijt vertrekken we op pad met enkel onze lunch en wat warme kleren in de rugzak.

De eerste kilometers zijn we helemaal alleen. Lekker rustig. Het is wel ferm bewolkt, hopelijk klaart het tegen straks wat op zodat we de pieken van Cerro Torre goed kunnen zien. Wat verder haalt het Schotse meisje dat we eerder leerden kennen ons in. Ze heeft hetzelfde plan als ons en wil ook de bus van 14u30 halen. Aan een stevig tempo stapt ze ons voorbij en we zien haar de rest van de dag niet meer terug.

Het volgende uur is het steil klimmen op zanderige ondergrond. Puffend en zwetend komen we boven aan Paso del Viento. In de verte zien we camping Chileno al liggen en tot daar gaat het gelukkig bergaf. Een snelle stop om wat te eten en dan vertrekken we weer. De volgende 3km stappen we door een bos naar boven. Het begint te regenen en ondanks de beschutting van de bomen worden we goed nat.

Het laatste en steilste stuk van de tocht brengt ons op 45 minuten naar het uitkijkpunt aan de basis van Cerro Torre. Tegen dat we boven komen zijn we volledig doorweekt. Van het zweet langs de binnenkant en van de regen langs de buitenkant. Gelukkig hebben we extra kleren mee waardoor we onze natte t-shirts kunnen wisselen voor een droog exemplaar. Daarna genieten we van het zicht op de 3 pieken van Cerro Torre en het groene meer dat aan de voet ervan ligt.

De bergen zitten een beetje in de wolken maar toch is het een mooi en vreedzaam zicht. We zijn hier helemaal alleen om ervan te genieten. In de verte zien we mini-lawines van stenen die naar beneden rollen en in het meer ploffen. Na een halfuur wordt het te koud door de regen en het stilzitten dus keren we terug naar beneden.

Wanneer we terug aan camping Chileno zijn stopt het eindelijk met regenen. We eten nog wat brood en leggen dan het laatste stuk naar camping Torres af. Hier afdalen gaat natuurlijk gemakkelijker dan stijgen en eer we beneden komen heeft de zon ons volledig opgedroogd. We did it, de hele W-trek uitgestapt!

We hebben nog een uur tijd om onze tent af te breken en naar de bus te stappen. Eerst een shuttlebus die ons naar de ingang van het nationaal park brengt, en dan de bus die ons terug naar Puerto Natales brengt. Bijna iedereen ligt al na 5 minuten te slapen, ook wij. Na 2 uur zijn we terug in de stad en wandelen we de laatste kilometer naar onze hostel. We nemen een warme douche en trakteren onszelf op een welverdiend avondmaal in een restaurant.

Hier is onze tocht samengevat in 4 minuten: https://photos.app.goo.gl/ywQeQiuFd4BzxYWb7