Cochrane en de marmergrotten

December 31, 2018 in Chile ⋅ ⛅ 15 °C

Eindejaar vieren we in het kleine en stille dorpje Cochrane. Op het gemak met ons tweetjes op onze kamer met wat chips en crackers. Beneden bij de familie van onze hostel speelt er wat muziek en horen we wat kinderen roepen. Voor de rest lijkt alles vrij rustig. Geen vuurwerk buiten, geen uitbundige feestmuziek,… Oudejaar is hier vooral een familieaangelegenheid waarbij in intieme kring gegeten en gedronken wordt.

Het einde van 2018, dat wil zeggen dat we al in de helft van onze reis zitten! De tijd vliegt echt voorbij, gelukkig hebben we nog wel even te gaan. Op naar 2019, dat het een even mooi jaar mag worden als 2018!

Op nieuwjaarsdag nemen we de bus naar Puerto Rio Tranquilo. Het hele dorp slaapt nog, behalve wat zatlappen die naar huis strompelen en een gaucho die met zijn paard op wandel is. Ik vond het al straf dat er een bus rijdt op 1 januari en we zijn dan ook de enige passagiers.

Rio Tranquilo is een heel klein dorp van slechts 3 straten groot maar zeer populair bij toeristen omwille van de nabijgelegen Capillas de Marmol. We boeken een boottocht voor de volgende dag om deze prachtige marmergrotten bezoeken.

Om 8u staan we klaar om te vertrekken. Het is hier redelijk koud dus we hebben vele lagen kleren aangetrokken. Een Spaans-Chileens koppel vervoegt ons samen met een gezin met 3 kleine kinderen. De grappige gids Pablo en zijn stuurman voeren ons op 15 minuten tot aan de eerste marmerformaties. Ons bootje is klein genoeg om de grotten een stuk binnen te varen en te verkennen.

De kleuren en vormen zijn werkelijk prachtig. Op de hoofdzakelijk grijze, overhangende rotsen zorgen fijne witte en gele strepen voor sierlijke zebrapatronen. Het contrast met het turquoise meer maakt het nog mooier. Doordat het vroeg op de ochtend is, zit de zon laag genoeg om het geheel op te lichten. Ook het oppervlak van de rotsen is opmerkelijk. Het marmer is niet vlak maar lijkt meer op een golfbal. Het bevat allemaal hele kleine putjes die ontstaan zijn door de inslag van het water.

We varen langs enkele andere formaties die “de marmerkathedraal” en “de marmerkapellen” genoemd worden en keren na anderhalf uur terug naar Rio Tranquilo. Daarna luieren we een paar uur in de zon op het centrale plein om vervolgens met de bus terug te keren naar Chile Chico. Het is leuk om eigenaars Kathy en Juan terug te zien en we nestelen ons terug in dezelfde kamer.