Busje komt zo

January 7, 2019 in Chile ⋅ 🌧 7 °C

In Puyuhuapi vinden we snel een slaapplaats bij Don Claudio. Het haardvuur brandt uitnodigend in de living en de eigenaars zijn super vriendelijk.

De volgende dag, op weg naar de supermarkt, komen we de 2 toeristen vanop de bus van gisteren tegen en doen we een praatje. De Fransman Hoëlig en de Nederlandse Vanja proberen verder te liften naar een grotere stad aangezien ze zonder cash zitten en hier geen bankautomaat is. Wij hebben geld genoeg dus we helpen hen uit de nood zodat ze wat uitstapjes kunnen doen.

Daarna wandelen we 7km naar de heetwaterbronnen van Ventisquero om wat te relaxen. Een straathond die Vé in het dorp wat eten gaf, is de gehele weg onze compagnon. De termas bestaan uit 4 zwembaden met verschillende temperaturen en tussendoor kunnen we in het aanpalende meer duiken om af te koelen. Wat later komen Vanja en Hoëlig ons ook vergezellen.

Onze volgende stop is Futaleufú, een van de beste plaatsen ter wereld om te raften. De bus uit Puyuhuapi vertrekt om 6u en dropt ons 2 uur later langs de kant van de weg in Santa Lucia. Van daaruit moeten we verder naar Futaleufú zien te raken. Terwijl we het busstation zoeken verschieten we ervan wat voor een puinhoop dit kleine dorpje is. Vele huizen zijn half ingestort, er ligt gigantisch veel puin langs de kant van de baan,… en het busstation lijkt zelfs niet meer te bestaan. Op verschillende plaatsen staan herdenkingstekens met een datum in december 2017 erop. We vragen ons af wat hier gebeurd is.

Terwijl we ontbijten in een klein restaurant, vragen we de eigenaar uit. Blijkbaar is hier 2 jaar geleden een modderstroom ontstaan die de helft van het dorp heeft weggevaagd. 20 mensen zijn daarbij om het leven gekomen. Een vreselijk verhaal. Vandaar dat al dat puin hier nog ligt en dat alles volop in heropbouw is.

De man vertelt ons dat er om 13u een bus naar Futaleufú is. Nu is het nog maar 9u dus we besluiten ondertussen wat te liften. Geen geluk, na anderhalf uur in de regen krijgen we het koud en keren we terug naar het restaurant. De bus arriveert een half uur te laat en blijkt volledig vol te zitten. Pech voor ons dus.

Er komt nog een bus om 18u, hopelijk is er daar nog plaats. Tussendoor nog wat liften, maar weer zonder succes. Gelukkig krijgen we gezelschap van enkele lieve straathonden tijdens het wachten. Op weg naar hier moeten de bussen blijkbaar een stuk van de zee over op een veerboot. Door het slechte weer wordt de veerboot een tijd aan wal gehouden en uiteindelijk komt de bus maar om 21u toe in Santa Lucia. En er is zowaar nog plaats. Oef, wat zijn wij blij dat we hier eindelijk weg kunnen! Twaalf uur lang geprobeerd, genoeg voor vandaag.