Pujllay in Tarabuco

March 17, 2019 in Bolivia ⋅ ⛅ 15 °C

Tarabuco is een klein dorp op anderhalf uur rijden van Sucre. Het telt slechts een paar duizend inwoners. De derde zondag van maart is het er echter superdruk voor het Pujllay festival. Dit is een herdenking aan de bevrijding van het dorp uit de handen van de Spanjaarden in 1816. Het is ook een herdenking voor degenen die gestorven zijn en een eerbetoon aan Pachamama (Moeder Aarde).

Op het binnenplein van een restaurant geeft een overenthousiaste Boliviaanse aan alle toeristen uitleg over wat er in haar restaurant en in de rest van het dorp zal gebeuren. De meesten stormen direct richting het centrale plein in de stad. Wij nemen eerst een kijkje in de kunstgalerij in het restaurant. Enkele prachtige portretten van de feestvierende locals zijn er tentoongesteld.

De kunstenares zelf is ook aanwezig. Een supervriendelijke oude dame die erg goed Engels spreekt. Ze vertelt ons hoe ze exposities in Parijs gedaan heeft en hoe haar vader nog gestudeerd heeft in Brugge. Daarnaast babbelt ze vol passie over haar onderzoek naar de rol van de Boliviaanse vrouwen in de oorlog met Paraguay in 1932. We kopen enkele kaartjes met replica’s van haar kunstwerken erop. Vé is ook op slag verliefd op haar schilderij van een jaguar, dat helaas wat groot uitvalt. We nemen het toch mee. We zien wel hoe we het in België krijgen.

Daarna trekken we het dorp in. Verschillende groepen uit de regio in traditionele kledij dansen en zingen door de straten. Overal staan locals met eetkraampjes en souvenirs. In enkele huizen weerklinkt feestmuziek en staan toeristen en locals te dansen en te eten van barbecues.

Uiteindelijk wandelt iedereen naar een open stadion waar een 20 meter hoge “pukara” klaar staat. Deze toren is een offer voor Pachamama om een vruchtbaar jaar te verkrijgen. De toren wordt volledig gedecoreerd met broden, fruit, groenten en zelfs een hele koe. Op het einde van de dag danst en zingt iedereen rond de pukara en uiteindelijk wordt al het eten verdeeld onder de aanwezigen.

Het is druk en heet aan het stadion dus we besluiten terug te keren naar het restaurant waar we gedropt werden. We krijgen er lekkere Boliviaanse kost voorgeschoteld en stappen een uur later terug op de bus richting Sucre.

Enkele bewegende beelden uit Sucre en Tarabuco: https://photos.app.goo.gl/dPmE31tK2izQGFUW9