Torii

October 23, 2018 in Japan ⋅ 🌧 18 °C

In het zuidoosten van Kyoto ligt een verzameling tempels tegen de heuvel, voornamelijk gekenmerkt door eindeloze reeksen torii. Deze traditionele Japanse poort die meestal toegang verschaft tot een Shintō-heiligdom is hier tot zelfstandig heiligdom verheven. Bij Fushimi Inari-Taisha slingeren de paden van offerplaats naar offerplaats de heuvel op, voorzien van maar liefst vier km. aan oranje-rode torii (en... toeristen). Vossen waren volgens het verhaal de boodschappers van Inari en in het tempelcomplex kom je dan ook talloze beelden van deze dieren tegen. We lopen de hele route tot aan het topje van mt. Inariyama, waarbij het steeds rustiger wordt en we iets meer van de offerplaatsen en torii kunnen genieten. Voor het complex is een klein straatje waar je - hongerig na je wandeling - van alles kunt knagen. We nemen wat met bonenpasta gevulde sesamballetjes, een vossencakje (bevat geen vos, maar ziet er geinig uit) en krab op een stokje. De platgeslagen en gefrituurde musjes (zonder veren, maar met kopje en al) slaan we maar over. Omdat dit het enige uitstapje is vandaag hebben we alle rust om het vervolg van de reis te plannen. Omdat er toch ook wat nattigheid uit de lucht valt, eten we in een pittoresk restaurant tegenover het hotel heerlijke Kobe beef.Read more