Nazcalijnen en geogliefen

September 17, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 24 °C

Om 10 uur stipt worden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. We hebben licht ontbijt genomen en zijn al uitgecheckt als we wegrijden naar onze vliegtocht boven de woestijn even buiten Nazca. Daar liggen de lijnen van Nazca (voluit: de lijnen en geogliefen van Nazca en Palpa). Het zijn geogliefen - tekeningen in het zand - van de pampa's van Jumana en Nazca in Peru. De tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden lijnen en lijnenspellen zijn in het woestijnzand van de hoogvlakte van Peru lang bewaard gebleven. We zitten met 2 piloten en totaal 5 toeristen in het vliegtuigje en ongeveer een half uur lang draaien we rondjes rond de figuren. We zien onder andere: de Aap, de Astronaut, de Kolibrie, de Hond, de Handen (of de Kikker) en de Kondor. Het is een mooi schouwspel, maar de vlucht voelt een beetje als een kermisattractie - we draaien scherpe bochten waarbij het vliegtuigje regelmatig schuiner dan 45 graden helt. Je ziet het er goed mee, maar Gordon heeft het na 30 minuten wel gezien. Vlak voor de landing nemen we nog even een kijkje bij de aquaducten van de Inca's die tot op de dag van vandaag worden gebruikt door de lokale boeren - vakwerk dus :) Om bij te komen lunchen we in ons hotel en duiken we het zwembad in. We pakken nu onze rust, vannacht gaan we met de nachtbus naar Arequipa.Read more