Salkantay - dag 2

September 27, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 6 °C

Om 05:00 worden we gewekt met een kopje warme coca thee in onze iglo (het glas is na de koude nacht volledig beslagen) en om 05.30 zitten we aan het ontbijt. We proberen zoveel mogelijk te eten, maar op hoogte blijft dat lastig. Om 06.30 gaan we lopen. De dag bestaat uit twee hoofddelen: het eerste stuk gaat serieus omhoog en tweede stuk gaat nog serieuzer naar beneden. We vertrekken vanaf 3869 mtr. en de weg omhoog is onderverdeeld in drie stukken. Om in te komen is het eerste stuk meduim steil. Het tweede stuk heet: 'The trail of the 7 snakes', omdat dit stuk een steilere wand op slingert. Het laatste stuk is net zo steil, maar slingert niet meer en is derhalve het zwaarst. Rond 10:00 uur bereiken we de Salkantay Pass op 4629 mtr. Het levert een bijzonder mooi uitzicht op de gletsjers op, die ons met luid gekraak en geknal begroeten. We eten wat om aan te sterken en de gids vertelt verder over de Inca's en houdt een klein offerritueel met coca bladeren en bier (ook de goden houden blijkbaar van drank & drugs). Vanaf dan lopen we naar beneden. Dat lijkt minder erg, met de nadruk op lijkt. Als we drie uur later aankomen op de lunchplek (Wayracmachay op 3906 mtr.), zijn we pas op de helft van de afdaling. Dat was best zwaar, maar de tweede helft is het zwaarste. Een schijnbaar eindeloos bergpad vol genadeloze keien vormt de laatste etappe die we afleggen tussen 14:10 uur en 16:40 uur. Na totaal 25 km. (3,5 uur omhoog (+769 mtr.) en 6 uur omlaag (-1768 mtr.) bereiken we het kamp met onze Andean huts in Chaullay. Daar genieten we van een warme douche en wederom een uitgebreid maal. Ook is het een stuk warmer dan in het vorige kamp, dus we liggen nog iets comfortabeler in onze warme slaapzakken. We vallen in een diepe slaap na deze uitputtende dag.Read more