A short but fine adventure by Gordon Read more
  • 463kilometers

Nairobi - Kenia

September 6, 2017 in Kenya ⋅ ⛅ 16 °C

Vandaag vertrekken we op huwelijksreis! Onze keuze is gevallen op het voor ons beiden minder bekend continent: Afrika, en om precies te zijn Kenia :)
    Nairobi ligt op een kleine 8 uur vliegen van Amsterdam en dankzij Neerlands trots, de KLM, komen we veilig en wel (doorvoed) aan in de Keniaanse hoofdstad om even voor 22.00 uur in de avond. Altijd weer een fijn gevoel als de bagage van de band rolt en als - zoals beloofd - onze transfer ons opwacht buiten het vliegveld. De douane heeft op zijn Afrikaans rustig aan gedaan en het na een 25 min tour van Nairobi by night het is tegen 23.30 uur als we op onze hotelkamer aankomen. We moeten morgenochtend vroeg aan het ontbijt verschijnen dus we slaan onze huwelijkstraktatie (een fles bubbelwijn) maar even over.Read more

Elephant Bedroom Camp

September 7, 2017 in Kenya ⋅ ⛅ 16 °C

06.45 uur reveille. Zodra de zon op is moet er bewogen worden. Om 08.00 uur rijden we de spits in van Nairobi. Gelukkig gaan wij de stad uit en staan de files de stad in. Van de ongeveer 50 miljoen Kenianen woont een geschatte 10% in Nairobi (en omstreken). Amsterdam wordt door onze chauffeur James dan ook weggezet als een kleine stad :) Wat we ook begrijpen is dat Nairobi de dubieuze eer heeft van de grootste sloppenwijk... daar leven zo'n 2 miljoen mensen van USD 1,00 per dag! Ernstig weinig als je bedenkt dat dat de verwachte fooi is als iemand je tas 20 meter draagt (wat overigens best suf is als het een rugtas is, maar goed, we houden de economie op onze manier draaiende). Het is - déja vu - een lange rit vandaag. Wat wel leuk is dat we aan het eind van ochtend de evenaar oversteken! Uitaard staat naast het bord 'Equator' 10 winkeltjes met Chinese (nee echt, door lokale mensen met de hand gesneden) beeldjes ;) Dan is het tijd voor de lunch. We stoppen bij een forelkwekerij en genieten van de catch of the day: forel. We rijden voort en na 8 uur rijden (minus lunch) komen we aan bij Samburu National Park voor onze eerste game drive. Mazzelaars dat we zijn zien we meteen een assortiment van giraffen, verschillende bokjes, antilopen, zebra's, mooie vogels en wrattenzwijntjes. Eenmaal in het kamp aangekomen worden we verrast met onze tent, of zeg maar appartement! Luxer dan luxe :) Na ons 4-gangendiner trekken we ons terug in onze villa in the bush voor ons 'slaapmutsje' op de varanda. Dan toch maar slapen...Read more

Game drive's on

September 8, 2017 ⋅ ⛅ 19 °C

Wat een start van de dag! Na om 04.00 uur 's nachts gedag gezegd te zijn door een giraf (die zoals later bleek, naast onze tent had liggen slapen) worden we om 05.50 uur gewekt. Om 06.00 uur genieten in het ochtendgloren van een kop koffie en thee met als extraatje olifanten en giraffen rond de tent. We doen een game drive van 06.30 uur tot na 09.00 uur waarbij we wederom veel wildlife spotten waaronder een tweetal leeuwen. Het mannetje had blijkbaar recentelijk mot gehad met een ander mannetje, want zijn voorpoot en kop waren behoorlijk gehavend. Terug in het kamp krijgen we een overdadig ontbijt geserveerd. Pas om 16.00 uur staat de volgende game drive op het programma, dus doen we een tukje, lunchen we voor het gemak nog maar een keer weelderig en plontsen we in ons prive badje op de varanda. We hadden het luipaard gemist in de ochtend, dus gaan we terug naar de plek waar hij gespot was. En met succes! We zijn er net als het luipaard op sluiptocht gaat achter een paar nietsvermoedende gazellen. Het luipaard gaat onder ons voertuig door en dus hebben we eersterangs plaatsen. Zo'n mooi beest, zo dichtbij... De gazellen merken het sluipende luipaard op en ontsnappen. Helaas voor ons, gelukkig voor hen. Het jachtluipaard (cheeta) zien we helaas niet vandaag, maar je kunt niet alles hebben. Dichtbij ons kamp worden we verrast op een 'sun-downer'... Drankjes en hapjes bij zonsondergang. We kletsen gezellig bij met mede-game drivers. Daarna diner en vroeg naar bed.Read more

De bergen in

September 9, 2017 in Kenya ⋅ ☀️ 20 °C

We mogen vandaag uitslapen. Om 06.50 uur worden we gewekt voor onze opstartkoffie en -thee. Helaas geen olifanten vanochtend, maar wel een apenkop die zo nu en dan vanaf ons dakzeil naar beneden kijkt of we op zitten te letten. We sluiten de tent maar weer goed af als we gaan ontbijten. Het wordt een pittige rit naar Mount Kenya en jammer genoeg is het nagenoeg dezelfde weg als heen. Tijd om een beetje te doezelen en met James te kletsen. James is onze rijdende vraagbaak en zo leren we van alles: hoe de plaatsnamen die met 'Na' beginnen verwijzen naar plekken met water, waar zijn schoonfamilie woont (daar bij de heuvel aan de horizon), dat de politieopleiding 9 maanden duurt en dat er geen druiven verbouwd worden in Kenia (volgens ons het eerstvolgende gat in de markt). Tegen 13.30 uur zijn we in de lodge. Geheel volgens verwachting is de lunch heerlijk. De lodge is één groot viewing platform strategisch gelegen naast een drinkplaats. Alle kamers kijken uit op de poel en ze hebben zelfs een oud-Germaanse bunker van waaruit je met gemak een olifant kunt laten struikelen - zo dicht zit je op de dieren. However... het grote wild laat zich overdag niet echt zien en het blijft beperkt tot wat bavianen, vogels en 'water bucks'. Pas na het avondeten zien we in het licht van de 'flood lights' (lees: 1000 watt bouwlampen) wat wilde zwijnen scharrelen. We hebben ons verlanglijstje doorgegeven, zodat we gewekt worden zodra een van de dieren op het lijst zijn neus laat zien. We wachten af... en terwijl we afwachten kunnen we van de chocolade verrassing genieten die (let wel: nét) na het avondmaal op onze kamer op ons staat te wachten.Read more

Naar Flamingo Hill Camp

September 10, 2017 in Kenya ⋅ ⛅ 23 °C

Vannacht geen wake up call gekregen voor ons gewenst wild... wel uitgebreid nog mogen meegenieten van de 'paringsrituelen' van een paar Homo Sapiens in de kamer naast ons ;) Omdat 'safari': 'sta lekker vroeg op' betekent, worden we om 06.30 uur begroet door de wekker. We hebben weer een flinke rit voor de boeg dus na het Happy Birthday gezang van Michelle, slaan we een gat in de cake die we gisteravond al hadden gekregen. Tijdens de rit passeren we de evenaar. Uiteraard staan naast het bord 'Equator' direct de nodige shops met prullaria. Tevens kunnen je kijken naar een demonstratie over hoe aan de ene kant van het bord het water linksom kolkt en aan de andere kant van het bord, rechtsom... tuurlijk... Mede opmerkelijk omdat volgens de GPS het bord niet precies op de evenaar staat :) Rond de lunch komen we aan in Flamingo Hill Camp. We relaxen even bij het zwembad voordat we weer de auto in stappen om 16.00 uur. De game drive levert weinig (zichtbare) flamingo's op. Door het gestegen water van het meer is het minder zout en dus minder interessant voor de flamingo's. Gelukkig zijn er nog genoeg andere dieren en met het zien van de neushoorn en de buffel maken we de Big Five compleet. Bij het eten blijkt dat de niet ontgaan is dat Gordon jarig is. De complete keukenploeg en bediening komt onder luid gezang met een taart door het restaurant ge-polonaist. Na het uitblazen van de kaarsjes moet er gedanst worden - yeahhh. Uitgeblust vallen we snel in slaap in onze nieuwe - wederom luxe - 'tent' :)Read more

Nakuru NP naar Masaai Mara

September 11, 2017 in Kenya ⋅ ⛅ 18 °C

De 'moeder van alle ritten' zal vandaag plaatsvinden. We moeten 07.15 uur vertrekken en rijden eindeloos richting de Masaai Mara. Na 12 uur houdt de weg op wegens werkzaamheden en begint het 'off road' deel van de trip. Ruim anderhalf uur schudden en rattelen over extreem stoffige wegen. Het is warm en de aankomst bij een resort bij de hoofdingang van het park geeft het eerste moment om even de benen te strekken en even wat te eten. We gaan nog heel even 20 minuten op een bedje bij het zwembad liggen om bij te komen, maar al snel vertrekken we weer. De laatste 75 kilometer wordt een 'game drive en route'. Het zal nog vierenhalf uur duren voordat we op de plaats van bestemming komen. De laatste traktatie voor ons kamp ruiken we eerder dan dat we het zien: in de Masai rivier liggen tientallen doden buffels en gnoe's in het water te rotten terwijl de gieren zich tegoed doen aan het rottende vlees - yummy. Gordon heeft het wel gehad na bijna 12 uur stuiteren en het is dan ook vroeg onder de wol.Read more