Puglia!

April 1 in Italy ⋅ 🌬 22 °C

De man komt uit Puglia, de hak van Italië. De provincie van de eeuwige zon, olijfolie en goede rode wijn. Hij groeide op in Bitetto, een klein dorpje midden tussen de velden met olijfbomen op een steenworp afstand van Bari. Ik vind het een fantastische plek.

Het leven verloopt langzamer en volgens vaste patronen. Als we hier een paar dagen verblijven zijn er allerlei plannen, maar inmiddels weet ik dat die lang niet allemaal uitgevoerd worden. Belangrijkste tijdens zo’n weekend: het eten. Nog meer dan elders in Italië draait het hier om voedsel en de bereiding daarvan.

Mijn schoonmoeder en -zus kunnen allebei fantastisch koken en bakken. En met Pasen leven ze zich nog eens extra uit. Dat is niet vervelend, want wij reden naar Bitetto voor dat Paasweekend. Op vrijdag kwamen we precies op tijd aan voor de processie. Een traditie in Zuid-Italië waarbij kerkgangers met beelden door de straten lopen die de lijdensweg van Jezus uitbeelden. Die beelden wegen soms wel 400 kilo en wordt gedragen door meerdere mensen (vooral mannen). Ook de lange Italiaan liep een stuk mee. De traditie is belangrijk en bijzonder om een keertje mee te maken.

Op zaterdag aten we de assassina in een restaurant. Dit pastarecept is een specialiteit in Puglia, want in plaats van gekookt, wordt de spaghetti ook gebakken, wat een rokerige, pittige smaak oplevert. Het recept werd uit armoede geboren: overgebleven pasta werd de volgende dag gebakken en gegeten. Heerlijk, ik kan niet anders zeggen.

Bitetto heeft een stokoud centrum, met kleine straatjes. Langzamerhand worden de huisjes opgeknapt en zien de inwoners dat ze de toeristen ook wel wat te bieden hebben. En dat klopt, dat centrum is geweldig om even doorheen te lopen. Hier staan nog veel huisjes te koop, voor weinig geld. Niet-gerenoveerd koop je zo’n pand voor 39.000 euro, terwijl je een netjes afgewerkt huisje niet eens het dubbele koopt. Gekscherend dromen wij over een airbnb hier, maar laten we eerst maar eens beslissen waar we zelf willen wonen :).

Een run tussen de olijfbomen maakte ons weekend af en maandagavond reden we terug naar Rome. Een beetje nostalgisch, dat wel. Want die trage tijd in Puglia is zeer fijn voor een paar dagen vrij.