Reisplanning

March 11, 2016 in Belgium ⋅ ☀️ 6 °C

Op zaterdag 30 april vliegen we met Thai Airways via Bangkok naar Bali, één van de ongeveer 17.000 Indonesische eilanden. We gaan tijdens deze reis ook de eilanden Lombok en Gili Air bezoeken. Aangezien we "tegen de tijd in" reizen zal het reeds zondag late namiddag zijn als we op onze eerste verblijfplaats Sanur toekomen.
    Sanur wordt al eens omschreven als "de perfecte plek voor hippe mensen die de tijd van feestvakanties achter zich hebben en nu vooral op zoek zijn naar ontspanning.", tja ik ben er 50 geworden hé. Maar met het 5 km. lange idyllische strand lijkt mij dit toch een mooie plaats om even tot rust te komen alvorens ons avontuur echt te starten.

Enkele dagen later reizen we dan naar Ubud, het culturele centrum van Bali. Er zijn vele kunst gallerijtjes, veel kunstenaars aan het werk ook en enkele musea. Je kan er allerlei cursussen volgen, schilderen, batik, muziek, dans, koken en ook zilversmeden wat wij van plan zijn te gaan doen.
    Niet enkel op gebied van cultuur maar ook qua natuur is er veel te beleven want in de omgeving bevinden zich prachtige rijstvelden die uitnodigen tot mooie wandelingen en er is ook het Apenwoud (Monkey-forest) een oud hindoe tempelcomplex dat tegenwoordig wordt bewoond door een grote kolonie van meer dan 200 makaak-apen.

Daarna bezoeken we het kustplaatsje Candidasa, terug wat beachtime maar niet enkel dat want je kan er in de buurt ook goed wandelen en ook een bezoek aan het traditionele dorp Tenganan staat op het programma.

Enkele dagen later nemen we de "fast boat" naar het tweede eiland nml. Lombok. Iets minder toeristisch en hier gaan we het meer afgelegen Tetebatu bezoeken. Ook hier weer vooral om te wandelen in de prachtige natuur en ook een bezoek aan een "monkey forest".

Via een kleine tussenstop in de kustplaats Senggigi gaan we dan naar het derde eiland Gili Air. In het prachtig gelegen Grand Sunset Gili Air hotel kunnen we genieten van enkele dagen rust maar vooral ook van snorkelen en duiken want ja, dit wordt de duiklocatie voor deze reis. Met zekerheid heb je hier tijdens het duiken close encounters met zeeschildpadden, manta's, roggen, papegaaivissen en nog letterlijk honderden andere soorten kleurrijke vissen. Ook rifhaaien en natuurlijk mijn lievelingsvis, de murene, zal ik daar weer kunnen bewonderen.

Uitgerust kunnen we dan weer terug naar Bali vertrekken voor het laatste gedeelte van de reis. Eerst naar een weer minder toeristisch dorpje nml. Munduk waar we vooral mooie wandelingen kunnen maken. En als laatste terug naar Sanur waar we ons opmaken voor de lange terugtocht naar België waar we zaterdag 28 mei (hopelijk, want mogelijke vulkaanuitbarstingen in Indonesië kunnen het luchtverkeer verstoren) zullen landen.

Zo, dit was onze reisplanning in een notedop. De details kunnen jullie tijdens onze reis zelf ontdekken. Hieronder al enkele foto's ter illustratie; in volgorde: Sanur, Ubud, Tetebatu, Gili Air, Munduk.