Op wandel in een prachtige natuur

May 12, 2016 in Indonesia ⋅ ⛅ 29 °C

Gisteravond nog even bij Harry, de baas hier, gezeten samen met een ander koppel Vlamingen die in de enige andere kamer overnachten.
    Harry is moslim maar blijkbaar zéér gematigd want hij dronk lekker mee van de rum cola die Stef hem presenteerde. Hijzelf had eigen gemaakte rijstwijn bij hem staan waar ik dan weer van proefde. De drank heeft weinig met wijn de maken, het is eerder een sterke drank, maar ik vond het wel ok.

Vandaag dan met gids Han op pad. Aangezien hij hier zelf woont kent hij de streek goed en we hebben gekregen waarvoor we naar dit eerder armzalige dorpje afgezakt zijn nml. een fantastische natuur. Wij dachten dat we in Jatiluwih op Bali de mooiste rijstvelden gezien hadden maar dit was nog mooier en veel authentieker omdat we deze keer echt op de richeltjes door de rijstvelden tussen de werkmensen liepen.
    We mochten ook even de rijstkorrels op planken van de geoogste stengels afslaan en Han gaf goede info. Dit was geen voor toeristen opgezette setting, trouwens niet de moeite voor de weinige toeristen hier, maar gewoon tussen de hardwerkende bevolking, vooral vrouwen.

Na een tijdje kwamen aan bij water en de schoenen moesten uit en de slippers aan. We gingen door het water naar een kleine waterval, niet heel spectaculair maar wel mooi door de ganse setting. We konden er zwemmen maar daar hadden we niet direct zin in en dus trokken we verder.

We liepen weer tussen de mooiste kleuren groen en kwamen bij de rand van een bos waar we al een aapje in actie zagen. Eerst nog een stop bij een klein winkeltje waar we thee dronken en ook een zakje kruidnagel kochten.

Onderweg nog een oude vrouw en een jonger meisje tegengekomen; Han wisselde enkele woorden met de vrouw en gaf haar zijn flesje waar nog maar een klein beetje water in zat. Wij hebben natuurlijk het flesje gevuld met water uit onze fles en de vrouw was dankbaar en het leverde ook weer een mooie foto op. Wat verder zagen we ze terug en het meisje was in de bomen takken aan het afbreken om een vuurtje te kunnen maken om op te koken. Hier is echt wel veel armoede.

Verder naar het grotere woud waar we na een tijdje zoeken een groep apen vonden.
    Ik heb dit nu al dikwijls in het wild gezien maar zo’n groep apen die acrobaten toeren doen in de bomen… het blijft een mooie ervaring.

Daarna nog iets gekocht in het armzalig winkeltje van de tante van Han in een troosteloze uithoek van het dorp. Nadia deelde haar pas gekochte koekjes uit en de grootmoeder, met niet zo’n geweldige tanden meer, nam het eerste koekje wat aarzelend aan maar daarna nam ze er gretig direct twee in één keer.
    We keken nog even achter het huis hoe de nonkel bananen bladeren aan de 2 koeien voederde en zagen daar ook een hond lopen met een grote gapende open wonde op zijn rug, de sukkel, één van de velen ook hier weer, helaas.
    Na een tocht van zo’n 13 kilometer en 6 uur kwamen we terug bij ons verblijf aan en we hebben met Han al afgesproken om morgen weer met hem op pad te gaan. Leuk weetje: wij legden de tocht af op onze high tech wandelschoenen en Han op… slippers!

Het is nu 18 uur en van alle kanten komen weer de gezangen uit de luidsprekers van de moskees, niet alleen van dit dorp maar je hoort het ook goed uit de omliggende dorpjes, een heel speciale ervaring ook.