Na de bruiloft van Sander en Lisa, is het tijd voor een huttentocht in de Alpen. In 6 dagen loop ik de Inntaler Hohenweg, met 5 overnachtingen in hutten . Read more

Start van de hike

July 24, 2023 in Austria ⋅ ☀️ 14 °C

Na een mooi trouwweekend van Sander en Lisa, is het tijd om mezelf klaar te maken voor de trip. Ik ben blij dat het vandaag niet zo lang wandelen is, want vannacht lag ik om 2 uur in mijn bed en ik heb best wel onrustig geslapen.
    Straks moet ik mijn kamer nog opruimen, een laatste rugzak check uitvoeren, ontbijten, auto inpakken en afscheid nemen van medefeestvierders.
    Ik wil om 11 uur vetrekken naar Innsbruck/Igls. Hier ga ik met de kabelbaan omhoog, en dan is het ongeveer 3 uur wandelen naar de eerste hut: de Glungezerhutte op 2600 meter hoogte.

Dag 1 Igls naar Glungezerhutte

July 24, 2023 in Austria ⋅ ☁️ 13 °C

Na een weekend vol feest is het vandaag tijd om te starten met het 2e deel van mijn vakantie: een hike in Tirol. In 6 dagen lopen van Ifls naar Schwaz. Rond 10:30 weggereden uit Ehrwald, en met een korte file op de pas ben ik rond 12 uur op de parkeerplaats van de oude kabelbaan. Hiervandaan is het 20 min lopen naar de nieuwe baan. Een tegenvallend begin, de kabelbaan ging maar tot het middenstation, dus moest ik 1 uur extra lopen. Dat extra uur is over een verhard pad. Na het bergstation gaatde weg over in een bergpad. Veel rotspartijen moeten worden overwonnen, en ook de wind spreekt heel erg mee. Soms heb ik het gevoel dat ik van de berg wordt geblazen. Maar met voldoende rust momentjes en een laatste steile stuk, bereik ik om 16 uur de hut. Een heerlijk glas Almdudler helpt mij om een beetje bij te komen.
    De waardin komt net vertellen dat de route van morgen moet worden aangepast: de route over de grippel is niet aan te raden ivm de weersomstandigheden. De andere route is niet meer begaanbaar, dus we moeten lopen maar een kabelbaan, dan naar Tulfes, vervolgens met een taxi verder naar.... Vanavond horen we meer hierover. Jammer, maar gezien de weersvoorspelling een betere keuze. Vanaf morgen staat de route erbij, ik was vergeten om een routeoptie aan te zetten😭

Dag 2 Van Glungezerhutte naar Lizumerhut

July 25, 2023 in Austria ⋅ ☁️ 10 °C

Gisteravond nog een briefing gehad over de route van vandaag. De oorspronkelijke route gaat over een bergkam, en gezien de weersomstandigheden, is dat nu niet te doen. We moeten lopen naar de bergbaan dan met de taxi naar een startpunt, om dan te lopen naar de hut. We kunnen ook met de taxi naar de hut worden gebracht.... De aanwezigen in de hut besluiten allen om dit te doen. Het is zeker niet verstandig om over een griffel te lopen als dit wordt afgeraden.
    Vanmorgen een lekker ontbijt gehad, voldoende brood, beleg, yoghurt, koffie en thee. Genoeg om de dag door te komen. Gisteravond was het eten ook prima, het is dan ook een culinaire wandelweg.
    Rond 8:30 zijn we, met elkaar, vertrokken naar de kabelbaan. Veel rotspartijen overgestoken, maar ik word er, gelukkig, steeds handiger in.
    Bij de kabelbaan hebben we nog even op de rest van de groep gewacht, en met elkaar zijn we naar beneden gegaan. Daar hebben we de taxis's gebeld, en met een uurtje rijden zijn we naar het startpunt gebracht. Onderweg regende het, dus regenjas, regenbroek aan en gaan. Het is ongeveer 2 uur lopen, dus prima te doen. We komen onderweg een aantal keer de autoweg tegen, maar dat is niet vervelend. De weg gaat hoofdzakelijk over smalle bergpaadjes, met, zeker op het eind, mooie vergezichten. Tegen het eind wordt het gelukkig droger, er is zelfs een klein zonnetje te zien.
    Rond 13:30 bereik ik de hut, heerlijk de natte kleding uittrekken en mijn schoenen laten drogen. Daarna is het tijd voor een kopje thee, waarna ik mijn slaapplek aangewezen krijg. Ik weet nu wat ik moet doen: gelijk mijn bed opmaken(huttenslaapzak, deken en pyama klaarleggen) en spullen voor de nacht klaarleggen: hoofdlampje grijpklaar neerleggen en tandenborstel klaarleggen: als er mensen vroeg naar bed gaan, wil je ze niet storen met gerommel in je rugzak.
    Daarna lekker naar de leefruimte, relaxen en boekje lezen, Almdudler erbij, dus mijn dag is weer goed. Vanavond eet ik goulash met Semmelknodel en tiramisu toe. Life is beautiful😀

Dag 3

July 26, 2023 in Austria ⋅ 🌫 2 °C

Vannacht lekker geslapen. Gisteravond een kaartspelletje gespeeld met 2 Belgen (een koppel dat dezelfde route loopt) en 2 Nederlanders (vader en zoon die de route tegengesteld lopen).
    Bij de bespreking over de route van vandaag zijn de weersomstandigheden besproken: een deel van de dag gaat het regenen, en er is kans op sneeuw. We worden aangeraden om het weer morgen vroeg af te wachten, en dan een goed moment te bepalen om weg te gaan. Het is ongeveer 5 uur lopen eerst bergop naar een top, en vandaaruit dalen naar de hut.
    Nu bij het ontbijt is te zien dat de sneeuwgrens is gedaald: er is een lichte wit waas zichtbaar op de bergen. Temperatuur: 1 graad, dus dat wordt thermokleding aan, regenbroek en hopen dat het meevalt. Gelukkig waait het niet.

Vervolg dag 3

July 26, 2023 in Austria ⋅ ☁️ 9 °C

Rond 9:15 uur leek het weer beter te worden, dus was het tijd om te vertrekken. Vanwege de kou had ik een ondershirt, een tshirt, een softshell jas en er regenjas aan. Over mijn wandelboek een regenbroek, zodat mijn benen droog zouden blijven.
    De route gaat langs een koeienwei, met bijhorende modder en vlaaien, vervolgens gaat het redelijk steil omhoog, maar het uitzicht maakt een hoop goed. We komen ook in een dunne laag sneeuw terecht, maar gelukkig blijft de echte kou weg. Wel waait het op de top (2450 meter) behoorlijk, het is weer om gelijk door te gaan. Even een snelle foto en door.
    De weg naar beneden is ook steil gelukkig zitten er wat mindere steile stukken bij, dan kan ik even op adem komen.
    Beneden eindigde de weg op een Oostenrijkse "bergautoweg" , waar het even lekker wandelen is, maar al snel moet ik weer het bos in, waarbij ik blij ben dat er geen mensen in mijn buurt lopen, want het is een lastig stuk, met boomwortels en rotsen. Rond 14:30 ben ik in de hut. Een prima tijd voor de 13 km van vandaag.

Dag 4

July 27, 2023 in Austria ⋅ ☁️ 7 °C

Vandaag ging de route van de Weidererhutte naar de Rastkogelhutte. Als hoogste punt staat de Rastkogel op de kaart een top van 2700 meter.
    Gisteravond,na het eten (spaghetti bolognese en taart toe) hebben we met een aantal mensen nog een spelletje ( hetzelfde spelletje van gisteren) gespeeld: 1 Duitse dame en 2 koppels: het Belgisch koppel en 1 koppel uit Duitsland. En, voor de verandering heb ik eens een keer gewonnen.
    Vannacht heb ik niet zo goed geslapen, geen idee hoe dat kwam. Ik ben dan ook niet vooruit te branden, mijn rugzak inpakken lukt slecht, ik heb het idee dat ik steeds meer in mijn rugzak heb zitten, en dat kan helemaal niet.
    Na het ontbijt, met verse broodjes en een lekkere yoghurt, is het rond 8:45 tijd om te vertrekken. Het gaat gelijk rap omhoog, wel over een Oostenrijkse "bergautoweg", maar het is niet vervelend lopen. Voor het eerst start ik in een korte broek, het zonnetje schijnt lekker, wel doe ik nog een softshell jack over mijn tshirt, want het is nog wel fris.
    Na 3 km start het echte werk, de weg gaat over in een bergwandelpad, waarbij ook de koeien en schapen niet ontbreken. De koeien houden zich rustig, maar de schapen komen naar iedereen toe gerend. Ze blijven pal voor je staan, en als je geen belangstelling toont lopen ze naar de volgende wandelaar. De weg gaat verder omhoog om uiteindelijk op een bergkam uit te komen. Het is helaas toch bewolkt geworden, dus wordt het te koud om in een shirt te lopen, maar het al fijn dat het droog is, en er geen mist is die het uitzicht bederft. Het laatste stuk gaat over rotsen enjhetbis erg smal, maar gelukkig gaat het erg goed.
    Na 3 uur lopen ben ik op de Rastkogel. Het is er behoorlijk fris, ook door de wind die er waait. Ik kom samen met 5 Duitsers aan op de top, dus kan er weer een foto worden gemaakt, als bewijs dat ik er echt geweest ben.
    Hierna weer naar beneden, we raken de weg kwijt, want ik ben achter de Duitsers aangelopen, en die verdwaalden. Gelukkig vinden we mbv GPS en een kaart de weg weer terug, we moeten een klein stukje extra lopen, maar dat gaat, ondanks de steentjesweg, zonder schuifpartijen.
    Daarna gaat de weg slingerend naar beneden, het is verder geen lastige weg, maar wel een leuke weg, met mooie uitzichten. Onderweg heb ik wel mijn grote teen hard aan een grote steen gestoten, dus ik verwacht dat dat een blauwe nagel wordt.
    Rond 3 uur ben ik aangekomen in de Rastkogelhutte, waar ik een slaapplaats krijg op de 2e verdieping. Zo jammer als je zoveel trappen moet lopen voor je spullen, dus goed nadenken over hetgeen mee naar beneden moet.
    Vandaag was het ruim 13 km wandelen met 1100 meter omhoog en 800 meter dalen. Het laatste stuk was wel een beetje saai, maar nog niet saai genoeg om een podcast of Spotify te luisteren.
    Morgen nog een echte wandeldag met veel stijging en dalen, de dag daarna is het alleen maar dalen.

Dag 5

July 28, 2023 in Austria ⋅ ☀️ 11 °C

Van Rastkogelhutte naar Kellerjochhutte.
    Als ik smorgens in de spiegel krijgt, lijken de wallen onder mijn ogen steeds meer te zakken, verder heb ik last van een rauwe keel. Nog 1 echte wandeldag, morgen gaat de weg alleen maar naar beneden.
    Gisteravond ben ik na het avondeten ( bouillon met bolletje, knoedels met schweinsgebrat en chocomousse met slagroom toe) op tijd naar bed gegaan, even lekker gelezen voordat in slaap ben gevallen. Mijn horloge heeft al 2 dagen aan dat ik overbelast ben, maar ik voel mezelf nog prima. Het weer vandaag: bewolkt, met in de middag kans op regen.

Bovenstaand stukje heb ik vanmorgen geschreven. Nu is het bijna 5 uur en heb ik de wandeling achter de rug, een Almdudler op en een wandeling naar het kapelletje op de Kellerjoch op 2300 meter gemaakt.
    De wandeling, hoofdzakelijk in het zonnetje, was goed te doen, het eerste deel ging over een wandelpad, na 2,5 km ging dit over in een bergautoweg. De tocht was verder een afwisseling van wandelpad en wat bredere bergautowegen.
    Na 8 km ging de weg echt over in een boswandelpad, dat steeds steiler omhoog ging. Ik heb gekozen om nog een extra "heuvel" te nemen door de Kuhmesser omhoog te gaan: erg veel stenen waar soms overheen geklommen moest worden. Soms ben ik blij dat ik alleen loop, zodat niemand mij ziet struggelen over de stenen.
    Maar na ruim 5 1/2 uur heb ik de afstand van ruim 15 km afgelegd. De hut ligt op een uitzichtpunt van een dal. Als ik voor me uitkijk, zie ik Innsbruck in het dal liggen. Wel is het een beetje heiig, maar mogelijk is er straks een mooie zonsondergang te zien.
    Morgen is de laatste wandeldag, dan moet ik naar Schwaz, daar de trein nemen naar Innsbruck en dan met de bus naar de auto. Afhankelijk van het weer is het ook mogelijk om naar de Spieljochbahn te lopen en dan met de kabelbaan naar beneden.

Dag 6 Kellerjochhutte naar Schwaz

July 29, 2023 in the Netherlands ⋅ ⛅ 22 °C

En toen was ik weer thuis, na een mooie hike door het Inntal.
    De laatste hut was een mooie afsluiting van de trail: een mooi uitzicht over het dal, heerlijk eten, vriendelijk personeel, kortom alles klopte. Ik laat het gebrek aan water buiten beschouwing, want dat was het enige minpuntje. Het gebrek aan water kwam door een kapotte leiding, dus waren er emmers gevult met onzuiver water om het toilet te spoelen , en stonden er flessen water om je een beetje op te frissen en je tanden te poetsen.
    Het avondeten was erg lekker: ik had gekozen voor de vegetarisch maaltijd: een kaas schnitzel, dezelfde was echt super, geen idee hie ze hem hadden gemaakt: het leek op opgeklopte eieren met kass. Als dessert kregen we chocomousse, de chocomousse van de avond ervoor had slagroom nodig om er nog wat van te maken, deze was, zonder slagroom, heerlijk, met stukjes chocolade.
    Voorderl van de locatie van de hut: de onweerdie gedurende de avond in de betgen ontstond was schitterend om te zien. Er was aan 2 kanten rondom de hut onweer zichtbaar.
    Het ontbijt was ook prima: een plankje met verschillende soorten kaas en vleeswaren, daarbij brood. Geen zelfbediening, de waard die verse koffie en thee rond bracht.
    Na het ontbijt heb ik afscheid genomen van de groep, want de kans dat we elkaar in Schwaz zien is erg klein. Rond 8 uur was ik klaar voor vetrek. De eertse 500 meter ging goed, daarna begonnen voor mij de richtingsproblemen. Ik wilde de GPS volgen, maar had moeite om de juiste weg te vinden. Een deel van de groep ging via de kabelbaan, maar dat wilde ik niet, ik wilde ook deze sag gewoon naar beneden lopen. Uiteindelijk vond ik wel de goede weg, maar ik vraag me af of ik de mooiste weg naar beneden heb gekozen. Ik heb veel stukken over Oostenrijkse autowegen gelopen, soms ook wel door het bos, nog 2x verkeerd gelopen. En geëindigd met 4 km over een asfaltweg....
    Maar rond 12 uur was ik in Schwaz, eindpunt van de tocht. Hier heb ik koffie met apoelgebak gegeten bij een konditurei, waarna ik naar het station ben gelopen (natuurlijk via een kleine ongeplande omweg). Het was een half uurtje wachten op de trein naar Innsbruck. In Innsbruck heb ik even rondgelopen in de Altstad en een ijsje gegeten. De verbruikte calorieën moeten weer bijgegeten worden🤪. Daarna heb ik de bus genomen naar Igls waar mijn auto stond. In mijn navigatie zag ik dat ik, als ik direct zou doorrijden rond 1 uur slechts thuis zou zijn, en ik besloot om het rijden even aan te kijken, en eventueel gelijk door naar huis te rijden ipv een overnachting . De enige file die ik heb gehad was in Oostenrijk, maar dat was dan ook 30 minuten stilstaan. Verder kon ik redelijk doorrijden. Helaas was het erg slecht weer, met veel regen onderweg. ,De Duitse autosnelwegen zijn dan minder prettig rijden: aquaplanning en slechte zichtbaarheid van de belijning , maar vannacht om 3 uur was ik thuis.