Libanon

May 2023
Een land die ik alleen ken van het nieuws, en dat is niet positief. Maar samen met 3 vrienden, ontmoet in een vorige reis, gaan we naar dit mooie land. Geen wandelvakantie, maar een culturele reis door een land vol geschiedenis. Read more

Dag 6 Naar Byblos

May 12, 2023 in Lebanon ⋅ 🌙 20 °C

Vandaag de laatste dag wakker geworden in Beirut. Vandaag reizen we door naar Byblos, ongeveer 50 km boven Beirut. Onderweg stoppen we bij de grotten van Jeitta. Om de beneden grotten te bezoeken gaan we met een bootje varen. De bovengrotten doen we lopend. Het is erg lawaaierig in de grotten: volgens mij houden alle Libanese scholen hun jaarlijkse uitje. Het is de laatste dag voordat over enkele weken de schoolexamens starten, en dan gaan ze een dagje weg.
    De grotten zijn druipsteengrotten met grote stalagmieten en stalactieten.
    Hierna gaan we naar Harissa, waar een groot Maria beeld staat. Hiervandaan gaan we met een kabelbaan naar beneden.
    Daarna rijden we naar Byblos, een stadje aan de kust van Libanon. Eerst weer een flinke lunch, met weer nieuwe en bekende Libanese gerechten. Daarna gaan we naar een ruïne van de Kruisvaarders. Een groot complex vlakbij de Souk van Byblos. Het is een mooi complex, met een theater vlakbij de zee.
    Daarna is het tijd om wat te drinken in een bar in de Souk, waarbij Joop eindelijk zijn truc met de kurk uit de fles kan laten zien.
    In de avond gaan we met 9 personen eten in de Souk, bij een gezellig restaurant vlakbij de bloeiende struiken. We eten dit keer geen Libanees, maar gefrituurde snacks. Morgen een laatste echte dag in Libanon, zondag gaan we weer naar huis.

Dag 7 Tripoli en de cederbomen

May 13, 2023 in Lebanon ⋅ ☀️ 22 °C

Een nieuw hotel met een iets minder goed ontbijt dan in het voorgaande hotel, maar dat scheelt misschien in de calorieën 🙃.
    Vandaag gaan we naar Tripoli, de 1 na grootste stad van Libanon, we stoppen eerst bij een kasteel uit de tijd van de Kruisvaarders, en daarna wandelen we Tripoli in. In Tripoli voel je je echt in het Midden Oosten: veel drukte, rommelig, verkopers die fruit en lekkers aanbieden. We bezoeken een oude Moskee en een badhuis.
    Hierna rijden we door de Kozhayavallei naar het st. Antonieklooster, een klooster dat in een rots is gebouwd. We zien ondertussen de sneeuw op de bergen liggen, wat een apart gezicht geeft. Het schijnt dat er in de bergen geskied wordt in de winter, we zien zelfs een skilift.
    Na het klooster gaande naar de lunchplek, een lokatie omringt door het nationale symbool van Libanon : de Cederboom.
    Een prima lunch, afgesloten met een kopje Libanese koffie. Daarna maken we een wandeling door de bossen. De cederboom groeit bovengronds, maar ook ondergronds zijn de wortels heel lang: wel 3 x zo lang, als dat de boom hoog is.
    Na de wandeling is het tijd om terug naar het hotel te gaan. Daar is het tijd om in te checken, waarnaar we naar een foodfestival in Byblos gaan. Een gezellig gebeuren,met een live optreden van een coverzanger, eren, drinken, kortom een gezellige afsluiting van deze vakantieweek. Het festival eindigde al om 22 uur, een prima tijd om morgen relaxed naar huis te reizen.

Dag 8 Naar huis

May 14, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 20 °C

Vandaag komt een eind aan een heerlijke reis door Libanon. Na het ontbijt besluiten we met een aantal mensen om naar de haven van Byblos te gaan. De haven staat op de lijst van "must seens" in Libanon, dus het is jammer als we dat missen. Rami wandelt mee, ideaal een reisbegeleider die zijn taak tot het laatst volhoudt. Hij regelt dat we met een boot de Middellandse Zee op kunnen. Een kort boottochtje, maar het is leuk om Libanon even vanaf het water te kunnen zien.
    Daarna lopen we nog door het stadje, wat er nog lekker rustig is, we drinken een laatste kop koffie in de Souk en wandelen relax terug naar het hotel. Daar nemen we alvast afscheid van Rami, straks op de luchthaven is het chaos, en we willen hem belonen voor zijn goede werk.
    Rond 11:45 vertrekken we richting de luchthaven van Beirut. Onderweg stoppen we nog even voor een laatste groepsfoto bij het casino van Libanon. Onderaan het casino vindt een autostunt evenement plaatst, zo te zien met weinig veiligheidseisen: het publiek staat op enkele meters afstand van de donuts rijdende auto's af, 1 uitglijder en dit evenement wordt groter nieuws....
    Rond 13 uur zijn we op de luchthaven, waar we opnieuw afscheid van Rami nemen, ook nemen we afscheid van de Belgen, hun vlucht vertrekt eerder dan de vlucht via Frankfurt naar Schiphol.
    De tijd op de luchthaven gaat snel voorbij, de douane gaat lekker vlot en rond 16:15 kunnen het vliegtuig in. De vlucht vetrekt mooi op tijd.
    Ook op Frankfurt gaat het snel, al rennen Ramon, Pat en ik door de luchthaven om zeker te zijn dat we het vliegtuig halen. Bij de gate wachten we op de anderen, we willen proberen om iedereen mee te krijgen aan boord. Gelukkig is iedereen op tijd, het vliegtuig wacht nog even op de laatste passagiers, maar met 15 minuten vertraging zit iedereen aan boord van het vliegtuig. We landen om 22:15 op Schiphol, de bagage komt heel snel, dus om 22:60 kan ik melden dat Martijn ons kan ophalen in de vertrekhal. We brengen Pat naar zijn hotel in Rotterdam, Ramon naar zijn huis en rond middernacht ben ik ook thuis, en kan ik terugkijken op een geweldige vakantie, met leuke mensen, lekker eten en veel gezelligheid!