• Day 17

Kyzyl-Oi/Кызыл-Ой

June 8, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ☀️ 26 °C

Na een kort stukje fietsen zijn we op tijd aangekomen bij het guesthouse in Kyzyl-Oi. Ondanks dat het een klein stukje fietsen was, was het een heel bijzonder stukje qua natuur. De weg liep door een kloof langs een snelstromende rivier. De rotsen aan de zijkant hadden vaak een wat rode kleur, "Kyzyl" betekent ook "rood" in het kirgizich.

Het dorpje kwam uit het niets opdoemen, en is erg primitief. Er zijn zo'n 900 inwoners en overal lopen kippen, paarden en schapen. Er is één winkeltje en er is een apotheek. Alleen in de ochtend en in de avond was er elektriciteit en water en verder verbouwen ze heel veel groentes in de tuinen eromheen, en de wc is zoals overal hier een gat in de grond!

De gastvrouw heeft vier kinderen, waarvan er één nog hier woont, één in Bishkek werkt als tandarts, één in Bishkek werkt als verloskundige, en van de laatste begreep ik niet helemaal wat ie deed. Bereik is hier heel erg schaars, maar zowaar kwam het opeens tevoorschijn!