Son-Kul Zuidzijde/Соң-Көл

June 10, 2022 in Kyrgyzstan ⋅ ⛅ 16 °C

Omdat we aan de voet van de Karakeche pas zijn gaan slapen, was de conclusie dat er vandaag geklommen zou worden vrij snel getrokken. Het begon redelijk rustig aan, totdat we bij Karakeche aankwamen. Karakeche is een mijndorpje midden in het gebergte waar steenkool wordt gewonnen.

Nadat we Karakeche waren gepasseerd, begon het echte klimwerk! Het was weer een hele pittige klim, maar ik heb er volop van genoten! En de beloning die we kregen aan de top van 3384 meter was groots, heel groots. Een heel mooi uitzicht over een vallei, met in de verte het Son-Kul meer, onze eindbestemming. Een aantal minuten nadat we richting het meer gingen, begon het keihard te hagelen. Ik zag dat Azamat was gestopt, en toen ik de auto in stapte had ie de lunch al helemaal voorbereid (komkommer, tomaat, brood en vis uit blik)!

Vervolgens ging de weg wat op en neer richting het meer, dat op 3016 meter hoogte ligt, 18 kilometer breed en 29 kilometer lang is. Daar staat het yurt kampje waar we vannacht slapen. In het kamp staan in totaal 16 yurts, waarvan er een paar worden bewoond door de eigenaar en z'n familie.

Nog steeds geen bereik, nog steeds niet geslaagd.

Gefietst: 51 km.