Satellite
Show on map
  • Day 38

    Dushanbe/Душанбе - Dag 2

    June 29, 2022 in Tajikistan ⋅ ☀️ 43 °C

    Dushanbe is een bijzondere stad. Veel grote moderne gebouwen langs erg nieuwe hoofdstraten, terwijl de wat kleinere zijstraten veelal bestaan uit kleinere huisjes met vaak half verharde wegen. Hierom, en omdat de grote flatgebouwen grotendeels leeg staan, ook de winkelruimtes op de begane grond, voelt de stad heel nep en Dubai imiterend aan. Toch is de stad daardoor erg interessant en de moeite waard om te bekijken.

    Na wat gevraagd te hebben in het hostel, blijkt de Pamirs weer veilig te zijn. De Pamirs liggen in GBAO, Gorno-Badakhshan Autonomous Region, een autonome regio in het oosten van Tajikistan. Voor deze regio heb je een Permit nodig om erin te komen. Daarnaast is Tajikistan als land 30 dagen visumvrij voor Europeanen, maar moet je je binnen 10 dagen wel hebben geregistreerd bij de overheid. Dus van dat visumvrije komt uiteindelijk niet heel veel terecht.

    Lopend door de stad viel me op dat de haag langs de hoofdweg weer was opgebouwd. En jawel, op meerdere momenten was de weg opeens leeg, en kwamen er kleine groepjes auto's voorbijrazen. Toen ik in de bus zat terug naar het hostel, was er net zo'n moment gaande, en stonden we stil op de weg. Het duurde maar en duurde maar, dus de rest van de bus volgend ben ik maar gaan lopen. Op Google Maps keek ik waar ik heen moest, toen opeens weer een lange stoet voorbijkwam. Ik keek op, zoals een mens doet, maar voor een agent die vlakbij stond zag dit er blijkbaar uit alsof ik een foto maakte, dus hij wilde m'n telefoon hebben en m'n fotoalbum zien. Uiteindelijk heeft ie een paar foto's verwijderd, gaven we elkaar een hand en kon ik weer verder. Toch draaide het hart even overuren.
    Read more