Satellite
Show on map
  • Day 49

    Panjakent/Панҷакент - Dag 1

    July 10, 2022 in Tajikistan ⋅ ☀️ 32 °C

    Vanaf Dushanbe reis ik verder richting Uzbekistan, maar plan ik een tussenstop van twee nachten in Panjakent om wat bij te komen. Voor een shared taxi naar deze stad, moet ik zijn bij de beruchte standplaats bij de oude cementfabriek van Dushanbe, waarvandaan je naar Panjakent en Khujand kan. Deze standplaats staat bekend als één van de meest hectische shared taxi plaatsen in heel Centraal Azië.

    Eenmaal aangekomen zouden alle chauffeurs natuurlijk snel weggaan en hadden ze nog maar één andere passagier nodig, wat na een kleine inschatting pure lulkoek was. Uiteindelijk na onderhandeld te hebben, ging ik in zee met een aardige man van begin dertig, die een vrij dure BMW had. Het duurde iets meer dan twee uur voordat er eindelijk drie andere passagiers werden gevonden, waar ik erg blij mee was, want de sfeer leek een beetje grimmiger te worden. De chauffeurs leken meer en bozer naar elkaar te schreeuwen, er ze probeerden reizigers, die al een taxi hadden gekozen, van elkaar af te pakken.

    De rit was erg leuk, ook al had de chauffeur de neiging om veel te hard te rijden in de BMW, waardoor het meerdere maken goed spannend was. Hij sprak wat Engels en stond te springen om met me te praten om het zo wat te verbeteren. Tijdens de rit hebben we dus over van alles en nog wat gepraat, en waren ook de drie mannen achterin druk in de weer, en kreeg ik soms een fotootje voor m'n neus.
    Read more