Satellite
Show on map
  • Day 51

    Samarkand/Самарқанд - Dag 1

    July 12, 2022 in Uzbekistan ⋅ ☀️ 34 °C

    Vanochtend, nadat we onze laatste Somoni hebben gewisseld in de bazaar en ik de chauffeur van m'n shared taxi van Dushanbe tegenkwam (dat was erg hilarisch), hebben we een taxi geregeld die ons naar de grens wilde brengen, met een tussenstop bij Sarazm, een archeologische vindplaats, waar zo'n 3000 voor Christus een dorp heeft gelegen en in de jaren 80 Uzbeekse en Franse archeologen allerlei opgravingen hebben gedaan. Tegenwoordig zijn er een aantal opgravingen te zien en is er een klein museum, die overigens erg modern was. Uiteindelijk was het allemaal toch wat teleurstellend, omdat er buiten alleen wat muurtjes stonden en in het museum de restjes lagen, de echt mooie dingen zijn naar Moskou of Sint-Petersburg gegaan.

    De grensovergang ging erg soepel, voornamelijk omdat de Tajikse zijde ons voorrang gaf op de rest. Daardoor ontstond nogal een discussie tussen de agent en de locals die in de rij stonden, dus Chris en ik zeiden dat we wel achter in de rij gingen staan. De agent dwong ons echter om eerst te gaan, want dat waren de orders van zijn commandant. Na de lunch ben ik naar het hostel gegaan (Chris ging verder naar Tashkent), waar ik, zoals vaker, helemaal volgestouwd werd met meloen en thee. De eigenaar is een hele aardige man die me steeds "mister" noemt en vertelde me dat wanneer ik maar wil, ik kan komen om te vragen om thee en watermeloen. Niet verkeerd!
    Read more