Samarkand/Самарқанд - Dag 2

July 13, 2022 in Uzbekistan ⋅ ☀️ 35 °C

Na een stevig ontbijt ben ik eerst naar de bank gegaan om wat geld te wisselen. Omdat, vanwege deze prachtige valuta, ik een flinke stapel geld in handen kreeg, ben ik eerst teruggegaan naar het hostel om daar een deel te stallen.

Vervolgens ben ik op pad gegaan door Samarkand. Samarkand in één van de oudste nederzettingen in heel Centraal Azië en, zoals Alexander de Grote zei in 329 voor Christus: "Alles wat ik heb gehoord over Marakanda (Griekse benaming voor Samarkand) klopt, behalve dat het nog mooier is dan ik ooit had gedacht".
    Overal in Samarkand, en eigenlijk in heel Uzbekistan, is Timur de grote man. Rond 1500 heeft hij Uzbekistan gevormd, zoals het nu nog steeds grotendeels zo is. Voor hem zijn onder andere Alexander de Grote en Genghis Khan hier wat gaan buurten.

De bezienswaardigheden liggen vrij verspreid door de stad, dus het neemt redelijk wat tijd in beslag door lopen/bussen/eventueel taxi's. Alle bezienswaardigheden zijn onder te verdelen in drie dingen: Moskeeën, Mausoleums en Madrasa's.

De moskeeën spreken voor zich. De bekendste in de stad is de Bibi-Khanym Moskee. Het verhaal gaat dat Timurs Chinese vrouw de moskee heeft laten bouwen als verrassing voor Timur. De architect werd alleen verliefd op de vrouw, en weigerde de moskee af te maken als hij geen kus van haar kreeg. Timur kreeg dit verhaal te horen, liet de architect executeren en beval dat vrouwen vanaf dan sluiers moesten dragen, om te voorkomen dat mannen verleidt zouden worden.

De mausoleums zijn vaak erg mooi en best wel groot. Binnen in de mausoleums liggen allerlei mensen, maar voornamelijk profeten en andere belangrijke gelovigen en heel soms een niet religieus figuur. Om deze mensen heen liggen meestal de vrouw en kids. Vaak is het binnenin de mausoleums erg sober en karig, dus de teleurstelling was wel vaak aanwezig, na de prachtige buitenkant bewonderd te hebben. Het bekendste mausoleum is eigenlijk een straat vol mausoleums, de Shah-i-Zinda, wat "graf van de levende koning" betekent.

De Madrassa's zijn over het algemeen de hoogtepunten. Een Madrasa is onderwijsinstelling, die vaak hoort bij een moskee. Vroeger waren dit alleen universiteiten, maar later kwamen hier bijvoorbeeld ook scholen voor muziek en dans bij, en was het niet meer bedoeld voor alleen maar hoger onderwijs.