Samarkand/Самарқанд - Dag 3

July 14, 2022 in Uzbekistan ⋅ ☀️ 36 °C

Vandaag was Registan dag!
    Het eerste wat opviel is de grote aanwezigheid van politie en bewaking, en een groep mannen in pak die als een eenheid door Registan bewoog. Ik dacht er niet veel bij, vast een gekke team building ofzo.
    Registan betekent letterlijk "zanderige plaats" en was vroeger het commerciële centrum van de stad. Registan bestaat uit drie Madrasa's. Links de Ulugbek Madrasa, waar vanaf 1420 wiskunde, theologie, astronomie en filosofie werd gegeven.
    Rechts is de Sher Dor Madrasa, gebouwd in 1636. Tussen beide Madrasa's staat de Tilla-Kari Madrasa, waar een moskee binnenin zit. Ook deze Madrasa is in 1660 gebouw, ver na de Ulugbek Madrasa. Het geheel was erg indrukwekkend, maar binnenin waren bijna alle ruimtes gevuld met souvenirshops, wat wel een beetje jammer was.

Na Registan verlaten te hebben, viel mijn oog op een groot scherm langs de weg, dat de uitgebreide team building verklaarde. Na Putin in Dushanbe, was het tijd voor in Samarkand, de president van Turkmenistan. Zonder dat ik het wist, heb ik dus Registan bezocht samen met de president van Turkmenistan. Turkmenistan is ook een dictatuur, en de president staat bekend om zijn vele gekke acties (zoals elke niet witte auto verbieden.