Guatapé - Dag 2

December 20, 2022 in Colombia ⋅ ☀️ 27 °C

Tussen Guatapé en het dorpje El Peñol, staat "The Rock", ook wel El Peñón de Guatapé of La Piedra. La Piedra is een rots van 285 meter lang en 110 meter wijd en bestaat uit graniet, veldspaat en kwarts. De rots is in 1954 voor het eerst beklommen, en pas in 2006 waren er drie mannen die vijf dagen lang de rots hebben beklommen, om in een holte van de rots houten latjes te plaatsen, die later de treden vormden voor de trap die er nu is, met 650 treden. Bovenop is een supermooi uitzicht!

Op de zijkant van La Piedra zijn heel groot de letters "G" en "I" te zien. Dit is voortgekomen uit de ruzie tussen inwoners van Guatapé en El Peñol, die beiden beweerden dat de rots bij hun dorp hoorde. Een aantal inwoners van Guatapé probeerden de naam van hun dorp heel groot op de rots te schilderen, maar verder dan de "G" en de helft van de "U" zijn ze nooit gekomen. Wel is het uiteindelijk officieel gebied van Guatapé geworden.
    Wel was het erg toeristisch, met veel rijke, maar vooral hijgende en puffende Colombianen.

Gelukkig was mijn wasgoed lekker schoon, en rook het heerlijk! Bij het ophalen werd er hard gelachen om mijn Spaans (er waren wat andere oude mannetjes op bezoek), maar het werd erg gewaardeerd en ze hebben me geleerd hoe ik dingen eigenlijk correct kon zeggen. Bij thuiskomst bleek wel dat het touwtje van m'n trui eruit was gefloept, maar dat is oke.