• Day 48

San Agustín - Dag 1

January 7, 2023 in Colombia ⋅ 🌧 19 °C

In het regenachtige Popayán ging het feest van Driekoningen nog gewoon door, met veel wit schuim, en vandaag ook praalwagens die door de stad reden! Dit was allemaal weer buiten het centrum, dus ik heb het helaas maar heel even kunnen aanschouwen vanuit de busterminal. Het centrum was vandaag ook wat levendiger, dus het was leuker om de stad wat meer te verkennen. Het is een mooie koloniale stad, maar wel met veel verwaarloosde gebouwen, veel graffiti op de muren (de lelijke versies) en slechte wegen. Toch heel erg mooi!

Vanmiddag ben ik met de bus naar San Agustín gegaan. Er was wat gedoe, want de bus zou niet komen, maar later was er toch een vervangend busje, die vanaf een terreintje vlakbij zou vertrekken. Allemaal een beetje vaag, en ik snapte de helft niet, maar het is uiteindelijk gelukt. De weg ging na een tijdje door het Puracé National Natural Park, een prachtig natuurgebied met hoogvlaktes waar we doorheen reden, maar vooral veel dichtbegroeid bos. Verder het park in ligt ook de Stratovulcano Puracé, één van Colombia's meest actieve vulkanen. Het park was in de jaren 90 het basiskamp van de FARC, maar in 2002 zijn zij hier weggejaagd door de overheid en kan het park bezocht worden.

Diezelfde overheid probeert al jaren een goede weg aan te leggen (de weg waar ik vandaag overheen ging), maar door teveel grondwater lukt dit steeds niet. Het resultaat is dat ongeveer een derde van de route van vandaag over onverharde weg ging, op en neer schuddend in de bus met een extreem lage snelheid. Maar, zoals vaker hier, waren de uitzichten prachtig om te zien, dus dit was geen straf. Door de hobbelige weg was het lastig om foto's te maken, dus dit heb ik maar gelaten.

In dorpjes onderweg werd ook Driekoningen gevierd, maar niet met het witte goedje uit de spuitbussen. Deze mensen hadden emmers vol met water, en gooiden deze massaal op passerende auto's, bussen en motoren. Voor ons in de bus was het niet zo erg (de ramen konden dicht gelukkig), maar voor die arme motorrijders... Ze waren doorweekt.