Satellite
Show on map
  • Day 49

    San Agustín - Dag 2

    January 8, 2023 in Colombia ⋅ ☁️ 24 °C

    Gisteravond heb ik een heel leuk en interessant gesprek gehad met een Amerikaan en de man (Harry) die het hostel voor een groot deel beheerd. We hebben voornamelijk gepraat over de Colombiaanse belastingen en drugs problematiek, een lekker luchtig onderwerp als je net bent aangekomen, maar wel erg interessant! Daarnaast heeft de Amerikaan zijn Archeologische paspoort aan mij gegeven.

    San Agustín staat bekend om zijn archeologische parken. Verspreid over de regio zijn heel veel beelden opgegraven die uit de paar honderd jaar rondom Christus stammen. Deze beelden maakten vooral deel uit van graven, die een hele architectuur van gangen, pilaren, sarcofagen bevatten. De beelden die hierbij stonden, stonden voor goden of bovennatuurlijke wezens die de band tussen overleden voorouders en de bovennatuurlijke krachten uitbeelden. In het park waren losse beelden te zien, maar ook de graven, compleet met pilaren en beelden daarbij, zoals het er toen uitzag. Het grootste graf bestond trouwens uit 7 meter hooge pilaren een beelden!

    Al deze vondsten zijn verspreid over twee parken, één in San Agustín, één in Isnos, een dorp een stukje hiervandaan. Met het paspoort, dat relatief erg duur is, kun je verspreid over twee dagen beide parken bezoeken. Omdat de Amerikaan en zijn vriendin maar één dag hadden gebruikt, mocht ik hem overnemen om de andere dag te gebruiken. Bij aankomst bleek dat je elk park maar één keer in mag. Omdat de Amerikaan hier gisteren al in was geweest, mocht ik dus niet meer. Ik beweerde dat ik de dag ervoor pas erg laat het park in was geweest, en daardoor niet alles has gezien, en daarom een tweede keer erin wilde. Het bonnetje zat toevallig nog in het paspoort, dus ook deze heb ik laten zien. Toen kwam de vraag waarom ik twee paspoorten had laten zien. "De vriend met wie ik gister was had geen zin". Met een leugentje of twee (en toch wel een vrij groot schuldgevoel en schaamte) kwam ik dan toch gratis het park binnen...

    Bij terugkomst (compleet nat geregend onderweg), waren er een aantal nieuwe mensen in het hostel waarmee ik de avond heb gespendeerd bij het heerlijke haardvuur, samen met twee katten, een hond en hele leuke verhalen!
    Read more