Quito - Dag 2

January 23, 2023 in Ecuador ⋅ ⛅ 23 °C

Vandaag was het tijd om Quito te ontdekken! Het historisch centrum is een bijzondere. Het is namelijk het grootste en best bewaarde historisch centrum van heel Zuid-Amerika! Dit komt omdat het in 1978, samen met Kraków, de eerste World Cultural Heritage Site van UNESCO was. Verder is Quito de één na hoogste hoofdstad van de wereld op 2850 meter, is de hoofdstad die het dichtst bij de evenaar ligt (niet zo moeilijk ook) en heeft het zo'n drie miljoen inwoners.
    Vandaag viel ook de metrostations op, die er verdacht stil uitzagen. Wat blijkt, Quito heeft een metrolijn gebouwd (of gegraven) van 15 stations, die in maart dit jaar open gaat. Net te vroeg dus :)

Alle feitjes op stokje, het historisch centrum is prachtig! Erg veel mooie straatjes, pleinen en kerken. Zodra ik buiten het centrum kwam, snapte ik ook wel waarom veel reizigers maar kort in Quito zijn en soms zelfs overslaan. Net als Bogotá is Quito niet meer dan een grote stad. En toch ben ik van mening dat ook de niet mooie stukken van een stad, en van een land, erg interessant en de moeite waard kunnen zijn. Soms nog wel meer dan de fotogenieke plekken!

Vanavond heb ik nog wat gegeten en naar een cafe geweest met een Nederlander.