Riobamba - Dag 4

February 4, 2023 in Ecuador ⋅ ☀️ 25 °C

Chimborazo!! In tegenstelling tot Cotopaxi die nog steeds moet uitbarsten, is Chimborazo niet actief en is ie makkelijk te bereiken. En nog leuker, Chimborazo is het hoogste punt op aarde! Vanaf het centrum van de aarde gemeten dan. Omdat Chimborazo, met 6263 meter, veel dichterbij de evenaar ligt, is ie 2000 meter hoger dan Mount Everest.

Vanaf de busterminal vertrekt er een bus naar Guaranda, maar passeert de ingang van het reservaat. Alleen ik en een Franse moesten er hier uit, verder heeft de normale Ecuadoriaan hier natuurlijk ook niks te zoeken in de middle of nowhere. Vanaf de ingang kan je zowel lopend als met een auto naar de eerste Refugio. Omdat lopen lang duurt en er boven genoeg te zien is, ben ik samen met de Franse omhoog gebracht door Luís. Luís was fantastisch, zat vol met advies en feitjes over de vulkaan en vertelde bij elk paaltje dat dat de route was om naar beneden te wandelen.

Vanaf de eerste refugio op 4800 meter kan je omhoog lopen naar de tweede refugio, op 5000 meter. Daarvandaan kan je naar het hoogst haalbare punt (als je niet professioneel berg beklimt), Laguna Condor Cocha. Volgens Luís hadden we extreem veel geluk. Het was prachtig weer, en dit was het ik tijden al niet geweest. We mochten dus in onze handjes knijpen dat we de hele vulkaan konden zien! Van de hoogte hadden wij gelukkig niet zoveel last, in tegenstelling tot sommigen die nogal onwel naar beneden werden geleid.

Lopend gingen we terug naar de ingang, door een soort woestijnachtige setting, over vulkanisch gesteente. En nog steeds de indrukwekkende vulkaan achter ons. Onderweg hebben we nog wilde vicuña's gezien, een soort lama die alleen hoog in de Andes leeft. Eenmaal terug was het wachten op de bus. We waren net te laat, dus moesten een uur wachten. Maar lang leve de locals! Velen boden een lift aan, maar deze gingen allemaal de andere kant op. Behalve een soort pick up truck, die wel naar Riobamba ging! De stoelen waren gevuld door de familie, maar wij mochten achterin! Anderhalf uur, oncomfortabel, hobbelend en koud, maar met prachtige uitzichten en een hoop lol. Een leuker einde van deze tocht was er niet!