Satellite
Show on map
  • Day 129

    Arica - Dag 1

    March 29, 2023 in Chile ⋅ ☀️ 34 °C

    De laatste dag in Peru gehad, vandaag de grens weer over! Enkel een half uurtje van Tacna vandaan ligt de grens met Chili. Het doel is om in Bolivia te komen, maar ik heb expres voor deze route gekozen, in plaats van de gebruikelijk via het Titicaca meer.

    De hele dag door rijden er collectivos en bussen naar Arica, de eerste stad over de grens. Op het vrij grote en lege busstation van Tacna was het busje al snel gevonden. Bij het instappen moest je je paspoort afgeven bij een iets te tuttige vrouw en was het niet heel lang wachten tot de bus vol zat en vertrok. Onderweg moesten alvast de formulieren worden ingevuld voor de Chileense immigratie. Het was een gezellige boel van pennen uitlenen en een manier vinden om te schrijven in de hobbelige bus.

    Bij de grens kreeg ik gelukkig mijn paspoort weer en konden we een rijtje vormen voor de douane. De verhoudingen tussen de twee landen zijn goed, dus heel praktisch hebben beide landen hun kantoortjes recht tegenover elkaar gezet. Waar de Peruviaanse kant in hun normale kloffie zat en elkaar moesten vragen welk land "Paises Bajos" eigenlijk was, bestond de Chileense kant uit grote gespierde mannen met baarden in uniform die me bestookten met vragen. Ik kreeg een uitgeprint visum op een bonnetje en mocht binnenkomen. Nadat wederom twee appels waren geconfisqueerd en iedereen klaar was, ging de bus verder naar Arica.

    Ook al liggen de twee plaatsen zo dicht bij elkaar, toch zit er twee uur tijdsverschil tussen. Zo kwam ik pas eind van de middag lokale tijd aan en ging ik opzoek naar een verblijf. Dit bleek een hotelletje te zijn met een hele leuke eigenaresse, die me alles heeft verteld over de stad. Van plekken die ik moest zien, tot het beste strand en alles bussen die hier naartoe gingen. Ook vertelde ze erbij dat het na 20:00 geen vrolijk stadje was en ik mezelf beter met taxi's kon verplaatsen.
    Read more