Tour Dag 2 - Deel 1 (Laguna Colorada)

April 24, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 14 °C

Dag twee van de tour! Na een nacht van een tiental graden onder nul vertrokken we om 7:30, en het was me weer een dagje! Eerst hebben we een heel stuk door de woestijn gereden, waarna we op 4600 meter onze volgende meren met flamingo's hebben gespot! Het was prachtig: het mooi gekleurde meer midden in de woestijn en de flamingo's die in groepen in het water staan. Rond deze tijd migreren de flamingo's naar lagere gebieden als Oruro, Cochabamba en Tarija (ook al zit dat nog steeds in de 3000 meter).

Na deze meren kwamen we aan bij de Desierto de Dalí. Een woestijn vernoemd naar Dalí, vanwege de bergen die vele kleuren hebben en de rotsen met bijzondere vormen. De bergen waren het meest indrukwekkend. Rode, witte, blauwe, groene kleuren mengden zich door elkaar op de zanderige bergen.

Vervolgens traden we het Reserva Nacional de Fauna Andina Eduardo Avaroa (om het simpel te houden) binnen. Een prachtig nationaal park met onder andere Salitres, meren van of met zout (de minder sterke soort) en hier waren ook veel mineralen te vinden die worden gebruikt om shampoo van te maken! Vervolgens kwamen we wederom bij verschillende meren aan, zoals Laguna Blanca en Laguna Verde, tegen de grens met Chili aan. Zoals genoemd waren die meren wit en groen, al was de groene was iets minder groen dan normaal vanwege de wind. Bijzonder was dat de meren vlak naast elkaar liggen, maar dat de groene giftig is. Vandaar dat de vele flamingo's alleen in de witte vertoeven.