Tour Dag 4 - Deel 1 (Tupiza)

April 26, 2023 in Bolivia ⋅ ☀️ 16 °C

De laatste dag alweer! Om 4:30 wakker geworden, gingen we allemaal half slapend de auto in. De eerste stop van vandaag was Incahuasi, één van de veertien eilanden die de zoutvlakte heeft. Na een rit op de donkere vlakte, met alleen de koplampen en een prachtige sterrenhemel (knap navigeren!) kwamen we aan. Een korte wandeling naar boven bracht ons op een mooi uitzichtpunt over de vlakte, gericht op de zonsopkomst. Na een koud uurtje kwam daar de zon tevoorschijn, en het was geweldig. De cactussen, de oneindige vlakte, en de zon die langzaam tevoorschijn kwam!

Beneden hadden we ontbijt naast het eiland op wederom stoelen en een tafel van zout. Na een heerlijk ontbijt reden we een heel stuk over de zoutvlaktes. De zoutvlakte van Uyuni is grootste ter wereld met 12.000 km²! Vele en vele jaren geleden waren dit allerlei meren, maar doordat er geen toevoer van water is door bijvoorbeeld rivieren, is alles opgedroogd in zeshoekige vormen. Omdat de meren zoveel zout bevatten, is deze zoutvlakte onstaan. De zoutlagen zijn tot wel 120 meter diep en hebben de grootste reserves van lithium, magnesium, kalium, stikstof, fosfor en borax ter wereld. Geschat wordt dat 7% van alle lithium in de wereld in Bolivia in de grond zit, waarvan een groot deel in de zoutvlakte. Op dit moment wordt er alleen zout gewonnen (om het makkelijk te houden), namelijk zo'n 25 ton per jaar!