Dag 4 - Pompeii

May 8 in Italy ⋅ ☁️ 18 °C

9 uur al op weg naar Pompeii. We willen eerst de lange weg nemen via de kust en dan een flink stuk snelweg. Maar Google Maps springt na een tijdje op de kortere (net zo snelle) route. Dwars over de berg. We komen hier snel achter maar hebben geen zin om om te draaien. En dat is maar goed ook want na de top is het uitzicht spectaculair!! En de weg is rustiger en breder dan de kustweg.
    In Pompeii vinden we tot onze aangename verrassing nog heel veel parkeerplaatsen op de parking bij de ingang die we hebben gekozen.
    Na een lekkere koffie beginnen we aan onze 5 uur durende verkenning van het geheel.

Wouw! We zijn erg onder de indruk. Vooral van het geheel. Je overziet nagenoeg de hele plaats. Mooi uitzicht vanaf een heuvel ook (met toiletten) waar je kan zien hoe groot het is/was. En ook imposant de enorme laag vulkanisch materiaal waar men nog moet graven.
    Natuurlijk vele mooie sites / details. Teveel om op te noemen.
    We beginnen aan de kant van het 'colosseum' (eigenlijk amfitheater) en doorkruisen het daarna van oost naar west. Mats is erg onder de indruk van het Colosseum. Het is druk maar goed te doen. Behalve af en toe schoolklassen met leerkrachten met zeer harde en sonore of schelle stemmen waar we knettergek van worden.
    Bij het Forum is een lekkere broodjeszaak met lange rij. Maar de moeite waard (en noodzakelijk).
    Mooie grote huizen, winkeltjes, opschriften, mozaïeken, schilderingen, badhuizen etc. Veel indruk maakt de Basilica, vooral ook de kennelijk gigantische ruimte onder de vloer. Er moet een enorm gangenstelsel lopen onder de stad. Riool? Wateropvang? Geen idee.
    Onze knieën houden het redelijk vol en moe maar zeer voldaan rijden we rond 16.30 uur richting hotel in Ercolano (aka Herculaneum). Het druppelt al een tijdje. Laatste half uur wat meer spetters. Bij het hotel begint het toch wel echt te regenen en als we net bij de receptie zijn, wordt het een hoosbui. Goede timing dus 😃
    We blijven lekker in het hotel. Jammer van de regen qua enorm zwembad en zee voor de deur.