A 8-day adventure by Edo, Ilse en Mats Read more

Dag 1 - Reis en autorit naar Amalfi

May 5 in Italy ⋅ ☀️ 13 °C

Vroeg op, alles gesmeerd. Lekker op tijd op Schiphol. Rustig daar.
    Goede vlucht. Maar geen raampje waar wij zaten! Dankzij aardige purser naar lege rij met raampje. We worden getrakteerd op een prachtig uitzicht op de alpen.
    Leukste van de dag is het opgewonden en vrolijke gezicht van Mats! Vanaf opstaan t/m vlucht is het een grote heerlijke jongensachtige stuiterbal.
    Huurauto duurde even. Vrienden gemaakt met personeel waarvan er eentje een broer had die in Utrecht woont en een andere over twee weken op vakantie gaat naar Amsterdam. Wellicht daardoor upgrade en gloednieuwe auto. Flinke MG. Jammer van de zeer zwakke motor. Inhalen moet je goed plannen.
    Autorijden een feestje hier. Althans vind ik. Ilse en Mats denken er iets anders over. Ik integreer snel met de Napolitaanse rijstijl. Geen gezeik iedereen rijk zeg maar.
    Binnendoor route naar Amalfi. Prachtig door heuvels en later afdalen met uitzicht over de Middellandse Zee. Azuurblauw.
    We lunchen vrij laat en bestellen hongerig de luxe antipasti schotel voor 3 personen en daarna nog 3 hoofdgerechten. Maar die antipasti was gigantisch. Er bleven maar nieuwe lekkernijen op tafel komen. Gelukkig konden we de hoofdgerechten later nog afbestellen. Het was heerlijk, de plek heel leuk en we hebben enorm gelachen om onze naïviteit. De Italianen zelf maken van de zondagslunch een dagvullend programma en begrijpen niets van onze Hollandse jachtigheid.
    Amalfi is enorm toeristisch. We moeten dwars door knetterdruk voetgangersgebied om bij hotel te komen. Interessant autorijden, to put it mildly.
    Hotel ligt prachtig op heuvel. Trappen en lift. Parking was lastig te vinden.
    Enorm mooi hier. Zie foto's. Het is de citroenhoofdstad van de wereld. En dat merk je aan alle souvenirs en prullaria.
    Mats heeft Google maps met reviews ontdekt en kiest voor vanavond een pizza restaurant uit. Lekker. Daarna aanvallen op enorme citroenijs sorbet en ook nog kleinere ijsjes voor Ilse en mij. Vroeg naar bed.

Dag 2 - Van Amalfi naar Maiori

May 6 in Italy ⋅ ☀️ 21 °C

Om 7 uur worden we wakker gebeld door de kerktoren in het dorp. Waarom hij dan 10 keer slaat is ons een raadsel.
    We ontbijten op ons prachtige terras van het hotel en doen het rustig aan.
    Na het ontbijt beginnen we aan een dag wandelen. Via Atrani en Minori via de Sentieiro di Limone naar Maiori.
    In Amalfi via allerlei gangetjes, trappetjes, binnendoor, buitenlangs via een prachtige begraafplaats naar Atrani.
    Daar heerlijk koffie en lekkernij en verder naar Minori. Prachtige vergezichten, Mediterrané, zo blauw, zo blauw. Mooie terasbebouwing, veel citroenen, olijven, abrikozen ea.
    Mats schrikt van de hagedissen, wordt op een gegeven moment wat panisch. Als ik op een gegeven moment en behoorlijk grote zwarte slang zie wegschieten, zeg ik eerst niets tegen hem maar leidt hem langs de plek waar de slang in de muur schoot. Daarna vertel ik het hem. Basisfout. Hij moet huilen van de schrik en blijft daar even in hangen. Toen nog een blaffende hond en was het einde zoek. Na een tijdje en vooral na de lunch gaat het gelukkig weer.
    In Minori lekkere lunch en toen het laatste stuk (de Sentiero di Limone) naar Maiori. Dat laatste stuk is mooi, eigenlijk was alles heel mooi, maar hier echt heel veel van die belachelijk grote citroenen die ze hier groeien. Ook een beetje toerist trap. Daardoor wat drukker (maar nog steeds heel rustig). 1 Euro voor een bekertje citroensap aangelengd met water. We kregen er wel mooie foto's in de boomgaard bij.
    In Maiori welverdiend ijsje (-je), even pootje baden in heerlijk lauw zeewater.
    Met de pont terug naar Amalfi.
    Ilse en Mats naar hotel. Ik nog even kort gezwommen in zee. Heerlijk!!
    Vandaag kiest Ilse het restaurant. Het wordt een restaurantje waar we de ochtend langs gelopen zijn. Een heerlijke binnenplaats/tuin onder....... citroenbomen!! Hoe toepasselijk. Heerlijke pizza's en goddelijke citroen tiramisu.
    Nachtrust enigzins verstoord door continu blaffende hond. Echt urenlang. Hoe is het mogelijk....

Dag 3 - de weg der goden

May 7 in Italy ⋅ ☁️ 19 °C

Mats staat op met zere knie. Balen want vandaag weer mooie wandeling op het programma. Tot zijn grote vreugde besluiten we dat Ilse en ik wel die wandeling gaan doen en dat hij in het hotel mag blijven. Met toegangspasje en geld voor een lekker broodje.
    We gaan de Sentiero degli Dei lopen (klinkt toch beter in het Italiaans). Dé wandeling van de Amalfische kust. Waar we ons al weken op verheugden. Vandaar deze regeling.
    En trots op Mats. 's Middags gaat hij gewoon naar buiten om een broodje te kopen in een vreemd land met een vreemde taal. Chapeau hoor!!
    Na ontbijt lopen we richting bushalte. We overwegen een taxi omdat de bus pas over 50 minuten gaat. Maar 100 euro is ons toch te gortig. Een straffe espresso later lopen we vroeg richting bus. We herkennen onze bus en het blijkt inderdaad de goede te zijn. 20 minuten te vroeg. Stap maar in roept de buschauffeur…en dat is maar goed ook. we hebben een van de laatste zitplaatsen. Als de bus vol is, gaat hij naar de officiële halte. En dan komen er nog tientallen mensen bij!!
    De bustocht is vrij grappig met alle smalle bochten getoeter van de chauffeur om zichzelf bij die bochten aan te kondigen en onze blijdschap dat wij wèl zitten.
    De wandeltocht is prachtig. Best wel bewerkelijk pad met klimmetjes en afdalingen zodat je goed moet uitkijken. Waardoor je wat minder om je heen kan kijken.
    Heerlijk verse jus d'orange onderweg bij zelfgetimmerd café achtig hippie ding.
    Na een paar uur komen we in Nocelle. We moeten naar Positano voor de boot terug. Keuze is bus of afdaling met trappen van totaal 1780 treden.
    We kiezen voor de trap. Heel leuk maar tsjonge zere knieën allebei. Halverwege tijdens rustpauze kijk ik wanneer de boot gaat en besluit om alvast kaartjes te kopen voor die van 15 30 uur.
    Dat blijkt een goed besluit want als we later bij de boot komen staat er echt een gigantische rij. We hebben wederom de laatste twee zitplaatsen op het bovendek maar kunnen niet naast elkaar zitten. Via WhatsApp communiceren we met elkaar.
    Positano slaan we daardoor over op een wandeling naar de haven na. Tsjemig wat toeristisch. Best leuk maar we laten het graag achter ons. Amalfi is een oase van normaliteit in vergelijking hiermee.
    Boottocht is weer mooi. We laten Mats van de hotelkamer komen om samen wat lekkers te eten in het centrum van Amalfi. Heerlijke ricotta peer taart!
    Daarna moe naar hotelkamer en rusten.
    Vandaag mijn beurt om een restaurant uit te kiezen. Dat wordt fiasco en succes tegelijkertijd. Il Teatro. Gekozen op naam en redelijke beoordeling. We zijn om 18.45 uur de eersten in een snikheet restaurant. De serveerster is echt raar. Komt mega streng en poepchagrijnig over. Het is een familie restaurant. Nou zeg maar inteelt zo te zien. Er gebeuren echt aparte dingen. Twee zussen. Ene graatmager andere superdik. Superdikke gooit de lampen op standje hoogtezon en gaat vervolgens bij de kassa op haar telefoon zitten. Meer kleine rare zaken waardoor wij langzaam de slappe lach krijgen en onze eigen Teatro show met plezier beleven. Eten is lekker behalve niet gare pasta (in Italië!!!!) en de worst voor Mats blijkt gehakt ding met venkelzaadjes te zijn en daar houdt hij niet van. Onze salade staat eerst een half uur op een ander tafeltje en wordt zonder blikken of blozen naar ons toe verhuisd. Opmerkelijk!
    We eindigen met wederom heerlijk ijsje op het centrale pleintje.
    Amalfi, je was geweldig. Morgen naar Pompeii.

Dag 4 - Pompeii

May 8 in Italy ⋅ ☁️ 18 °C

9 uur al op weg naar Pompeii. We willen eerst de lange weg nemen via de kust en dan een flink stuk snelweg. Maar Google Maps springt na een tijdje op de kortere (net zo snelle) route. Dwars over de berg. We komen hier snel achter maar hebben geen zin om om te draaien. En dat is maar goed ook want na de top is het uitzicht spectaculair!! En de weg is rustiger en breder dan de kustweg.
    In Pompeii vinden we tot onze aangename verrassing nog heel veel parkeerplaatsen op de parking bij de ingang die we hebben gekozen.
    Na een lekkere koffie beginnen we aan onze 5 uur durende verkenning van het geheel.

Wouw! We zijn erg onder de indruk. Vooral van het geheel. Je overziet nagenoeg de hele plaats. Mooi uitzicht vanaf een heuvel ook (met toiletten) waar je kan zien hoe groot het is/was. En ook imposant de enorme laag vulkanisch materiaal waar men nog moet graven.
    Natuurlijk vele mooie sites / details. Teveel om op te noemen.
    We beginnen aan de kant van het 'colosseum' (eigenlijk amfitheater) en doorkruisen het daarna van oost naar west. Mats is erg onder de indruk van het Colosseum. Het is druk maar goed te doen. Behalve af en toe schoolklassen met leerkrachten met zeer harde en sonore of schelle stemmen waar we knettergek van worden.
    Bij het Forum is een lekkere broodjeszaak met lange rij. Maar de moeite waard (en noodzakelijk).
    Mooie grote huizen, winkeltjes, opschriften, mozaïeken, schilderingen, badhuizen etc. Veel indruk maakt de Basilica, vooral ook de kennelijk gigantische ruimte onder de vloer. Er moet een enorm gangenstelsel lopen onder de stad. Riool? Wateropvang? Geen idee.
    Onze knieën houden het redelijk vol en moe maar zeer voldaan rijden we rond 16.30 uur richting hotel in Ercolano (aka Herculaneum). Het druppelt al een tijdje. Laatste half uur wat meer spetters. Bij het hotel begint het toch wel echt te regenen en als we net bij de receptie zijn, wordt het een hoosbui. Goede timing dus 😃
    We blijven lekker in het hotel. Jammer van de regen qua enorm zwembad en zee voor de deur.

Dag 4 - meer foto's Pompeii

May 8 in Italy ⋅ ☁️ 20 °C

Dag 4 - Hotel met zwembad in de regen

May 8 in the Netherlands ⋅ ☁️ 15 °C

Eindelijk een hotel met zwembad! We hadden er zin in. Helaas hadden we ook een dag met een beetje regen, natuurlijk uitgerekend op de dag dat we naar het zwembad gingen.

Dag 5 - Vesuvius en Herculaneum

May 9 in Italy ⋅ ☁️ 13 °C

Vanmorgen op tijd de deur uit. We gaan eerst met de bus naar de Vesuvius en daarna bezoeken we Herculaneum.
    De dames bij de receptie hadden een parkeerplaats aangewezen midden tussen het station waar we de bus moeten pakken en Herculaneum in.
    Die parkeerplaats blijkt echter schier opbereikbaar. Google stuurt ons door allerlei straatjes heen waar we niet in mogen.
    Na een tijdje ronddolen eindigen we op een wat grotere weg waar we een groot bord P zien staan bij een supermarkt. Het blijkt de parkeerplaats van de supermarkt zijn waar je ook betaald mag parkeren als je geen boodschappen doet. We krijgen de indruk dat de uurprijs ter plekke wordt verzonnen en betalen €20 voor de hele dag. En dat om een taxirit van €30 uit te sparen😃
    Ondanks het omrijden zijn we nog op tijd voor de bus. Ik ben blij dat we niet zelf naar boven zijn gaan rijden, want de weg is smal en er rijden heel veel bussen rond en er zijn veel haarspeldbochten.
    Gelukkig hebben we onze regenjasjes ingepakt wat boven op de berg blijkt het behoorlijk te waaien. We vinden het erg imposant om boven op de Vesuvius te staan. We zien een vrij recent uitziende gestolde lavastroom en die blijkt later inderdaad uit 1944 te zijn. Ook het uitzicht vanaf de krater en in de krater is erg imposant. Wat erg leuk is is dat door de vrij lage temperatuur er allerlei stoomwolkjes zichtbaar zijn die behoorlijk bijdragen aan de sfeer.
    Na anderhalf uur zijn we weer terug op het kleine parkeertreintje waar alle bussen aankomen, mensen moeten uitladen en weer inladen en ook moeten omdraaien. We lachen ons rot om de typisch Italiaanse chaos die er heerst. Die wordt gecomplateerd door dat onze buschauffeur zich enorm begint op te winden en probeert de zaken te regelen omdat hij achter op schema begint te lopen.
    Rond lunchtijd zijn we terug in Ercolano en lunchen lekker langs de straat bij een leuk tentje.

Vervolgens bezoeken we Herculaneum. Dat is een soort kleine versie van Pompeii met een aantal leuke verschillen. Zo zijn er meer gebouwen van meerdere verdiepingen te zien. Ook zien we regelmatig verkoold oud houtwerk, zelfs hele panelen. En het is er zooooo heerlijk rustig 👍
    Was bij mij ook enorm veel indruk maakt, is het feit dat een flink deel van Herculaneum onder het moderne Ercolano ligt en dus niet kan worden uitgegraven. Zo ben je op een gegeven moment bij een soort toegangspoort naar het Forum, maar daar stopt het. Je ziet nog net de zijkant van een groot gebouw en een aantal gaten waar vulkanisch materiaal lijkt uit te stromen en dat is het dan daar. Omdat de moderne stad zoveel hoger ligt zie je ook wat een enorme klus het geweest moet zijn om uit te graven wat er wel is uitgegraven.
    Erg indrukwekkend is ook de plek waar vroeger de haven was en het strand. In een aantal boothuizen zie je heel veel botten liggen van slachtoffers van de ramp.
    Rond een uur of 4 zijn we terug in het hotel en kan Mats eindelijk gaan doen waar hij de hele dag al om heeft lopen zeuren, namelijk: zwemmen!
    Na een paar tellen in het water concludeert hij dat het water veel te koud is en houdt het verder voor gezien. Ik probeer nog even in zee te zwemmen maar het is een enorme rotskust en ik voel me niet erg veilig en geef het snel op.
    We houden een kleine borrel aan de rand van het zwembad maar op een gegeven moment dreigt en regen en wordt het wat fris en gaan we lekker naar de hotelkamer.
    We eten we daarom in het hotel omdat de andere restaurants te ver weg liggen en we willen op tijd op de kamer zijn om het Eurovisie Songfestival te kijken😃
    Het eten is werkelijk heerlijk!!

Dag 6 - Napoli

May 10 in Italy ⋅ ☀️ 24 °C

Beetje onrustige nacht ivm lawaaiige buren om 6 uur maar wel redelijk doorgeslapen.
    Na ontbijt naar de autoverhuur. Dat gaat allemaal heel soepel en aardig. Er wordt een taxi voor ons gebeld en om 11 uur zijn we bij de B&B. Grappige taxichauffeur, Marcelo, die de weg niet helemaal goed weet maar samen met Google komen we er wel.
    We zitten in een B&B op de 7e verdieping van een vrij mooi en wat ouder complex. Er is zelfs een conciërge!
    Om half 3 fietstocht. Tot die tijd slenteren we wat rond, drinken een espresso, bezoeken een kerk en eten lunch. Superleuk om even rond te kijken hier maar we weten ook weer waarom we liever in de natuur zijn.
    Wat een drukte zeg. Nu zitten we ook wel hartje centrum, tussen oude centrum en Spaanse wijk in.

De fietstocht is heerlijk. Het begint in een prachtige oude Galeria waar de grandeur nog vanaf spat. Superaardige reisgids, Salvatore en slechts twee andere deelnemers. Twee aardige maar onverstaanbare Belgen.
    Ilse is niet zo lekker al de hele dag, last van haar buik. Omdat er toch wel heuvels zijn, besluiten we te upgraden naar e-bikes. Mats is in de zevende hemel.
    De fietstocht is niet té toeristisch. Informatieve stops maar niet teveel en Salvatore vertelt ook veel persoonlijke verhalen. Hij is geboren en getogen in Napels. Verder snapt hij goed wat Mats wil (af en toe lekker hard gaan bijvoorbeeld) en doet zelfs even een wedstrijdje. Bij de stops luistert Mats vaak leuk mee en stelt vragen en soms gaat hij op een plein rondjes racen.
    We komen in de chique delen van de stad, langs de boulevard en maken nog een steile beklimming langs een mini haarspeld bocht pad met daarna mooi uitzicht.
    Salvatore loodst ons veilig door al het verkeer. Sowieso is dat verkeer heel grappig. Ongetwijfeld zijn er verkeersregels maar je besluit zelf of en hoe je je daaraan houdt. Als je iets wilt in het verkeer (oversteken, afslaan etc) dan doe je dat gewoon. Rustig aan, duidelijk maken dat je het doet en vooral niet aarzelen. Dan krijg je ruimte. Dat gaat best relaxed. Behalve als je treuzelt, dan gaat iedereen toeteren. Sowieso moet je veel toeteren, ook om aan te geven dat je echt gaat doen wat je gaat doen en gewoon omdat het erbij hoort.
    Leuk voorbeeld vanuit het autorijden zijn de kruisingen. Meestal heeft een kant een stopbord 🛑. Dus je stopt. Heel even. Want na 3 auto's voorlaten is het toch wel jouw beurt en ga je opdringen. Eerst je bumper de kruising op. Dan houdt er iemand een nanoseconde in en schuif je verder de kruising op. Dan zie je dat iedereen stopt en steek je over. En dat gaat dus super relaxed. Niemand toetert. Behalve als je braaf blijft wachten. Dan wordt er achter je getoeterd. Ik vind het erg grappig en pas me snel aan.
    En omdat niemand zich aan de regels houdt, hoef je je ook niet te ergeren!! Dus vind ik het vaak zelfs leuker dan in Nederland.

Iets anders grappigs is de Maradona verering hier in Napels. Dat zie ik ons in Amsterdam toch niet doen met Cruijff.

Na afloop een lekkernij bij een glutenvrije winkel maar die valt toch slecht. Ilse blijft gedwongen achter in de B&B terwijl Mats en ik naar de Via dei Tribunali gaan.
    Dat is een van de oudste hoofdstraten van Napels en volgens Salvatore het episch centrum van de pizza handel.
    Mats en ik kiezen een klein tentje en bestellen en de aanrader van Salvatore: de pizza Frita. Een pizza calzone (gevouwen) met daarin mozzarella, tomaat, ui en spekjes die vervolgens gefrituurd wordt. Erg lekker inderdaad!
    We gaan via de B&B naar het plaza Jezus vlakbij want daar is een gratis openlucht concert van Ciccio Merolla. Een bekende Italiaanse percussionist.
    Als we aankomen, is er eerst een aantal dj's aan het draaien en een paar rappers. Italiaans klinkt al zo rap!! Laatst staan als je gaat rappen. Indrukwekkend.
    Ciccio Merolla heeft een enorme band bij zich. Het klinkt fantastisch. Soort funk meets Cuba meets rap. Heerlijk!! Als het niet openlucht was, ging het dak eraf. Mooie setting ook tussen twee van de bekendste kerken van Napels.
    We liggen (wederom) laat in bed. Rondom het appartementencomplex is het een enorme uitgaansherrie dus slapen we met de ramen dicht.